Helhedsskoler forhindrer sport

Lars Løkkes forslag om en helhedsskole vil gå ud over børn og unges sportsaktivitet i foreningerne, lyder kritik.

Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Dansk, matematik og naturfag skal tænkes sammen med leg, socialt samvær og fritidsaktiviteter. Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) opfordrer landets folkeskoler til at sætte turbo på udviklingen af en helhedsskole, hvor indskoling, SFO og fritidsklubber tænkes sammen til en enkelt enhed.

Men det vil skabe problemer i forbindelse med børns sportsaktiviteter, lyder det fra flere sider.

- I dag går børn til mange aktiviteter uden for skolen, for eksempel sport og andre hobbyer. Hvis man laver en obligatorisk helhedsskole, vil det skabe problemer for børns mulighed for blandt andet sportsaktiviteter, siger Stig Broström, forsker ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.

Lars Løkke ønsker ikke at forhindre, at børn kan gå til sport i deres fritid, siger han til Berlingske Tidende. Men Anders Bonde Christensen, formand for Danmarks Lærerforening har svært ved at se, hvordan Lars Løkke vil lave en helhedsskole, hvis de unge stadig skal have mulighed for at gå til sport.

- Det vil ikke være muligt at lave en længere obligatorisk skoledag, uden at det vil forhindre børn i at dyrke sport, siger han.

Lokale forhold vigtige
Der er allerede etableret helhedsskoler flere steder, bl.a. i København, Høje Taastrup og Odense. Her har formålet været at forlænge skoledagen, fortæller Anders Bonde Christensen, men han påpeger, det har konsekvenser for sportsmulighederne.

Derfor kan man ikke bare tage at kopiere praksis fra disse skoler til andre skoler, men kun lade sig inspirere, mener han.

- Det skal være op til de enkelte kommuner og skoler at vurdere, om en helhedsskole vil have større positiv end negativ effekt, siger formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bonde Christensen.

Også Stig Broström peger på, at det skal være lokale forhold, som afgør, hvordan en helhedsskole skal skrues sammen.

Helhedsskole hjælper de svage
Hos Danmarks Idræts-Forbund ser man positivt på en heldagsskole.

- Det er nemmere at få de svage elever med til sport i en obligatorisk skole end ved frivillige foreninger, siger Morten Mølholm, kommunikationschef for Danmarks Idræts-Forbund.

Han håber, at en helhedsskole kan være med til at skabe mere samarbejde mellem skoler og foreninger.