Har vi behov for seks forskellige vaskemidler?

Tilbud på vaskepulver kan stadig trække os ind i butikkerne, selv om vi ikke bruger flere penge på vaskemidler nu end før. Antallet af forskellige vaskemidler er steget, og pletfjernerne er blevet en helt ny kategori.

Foto: BRIAN KARMARK. Selv om der kommer flere og flere slags vaskepulver, er det måske kun nødvendigt med to slags for at få tøjet rent.
Læs mere
Fold sammen

»Ja, goddag, jeg vil gerne købe noget vaskepulver.«

»Så gerne, hvad skal det bruges til?«

»Det skal vaske tøjet rent.«

Gid det stadig var så enkelt at lege købmand med vaskepulver, men det er blevet en hel videnskab at vælge det rigtige tøjvaskemiddel: Der er særligt vaskemiddel til sportstøj, og nu kan man også få noget til sort tøj og noget til jeans. Der er én til det hvide, én til det kulørte, og så er der finvasken. Skal man vælge flydende eller pulver – skal det være med eller uden parfume? Og et pletrensemiddel eller to skal man jo også bruge.

De fleste af os kan nok tælle mere end ét produkt på vaskemiddelhylden til den helt enkle opgave at vaske tøjet rent.

»Når det handler om almindeligt, ikke særligt snavset hverdagstøj, burde man kunne klare sig med én slags vaskepulver,« siger Jesper Stanley, der er kategorichef for vaskemidler i Coop og således lever af at sætte nye vaskeprodukter på hylderne med jævne mellemrum, når vi takket være tæppebombardement med reklamer har opdaget, at det sorte tøj faktisk mister lidt sorthed i den almindelige kulørtvask, og at sportstøjet stadigvæk godt kan lugte lidt af hest efter en normal vaskeomgang.

Stanley understreger, at specialvaskemidlerne faktisk gør andet og mere end det almindelige. Hvidvaskemidler har således et blegemiddel i og giver mindre risiko for kedelig gråfarvning. De nye midler til sort tøj er bedre til at fiksere farverne, kulørtvaskemidler forhindrer afsmitning mellem tøjet, sportsvaskemidler angriber sved og pletter, selv om det sidder på syntetiske tekstiler osv.

Der er heller ingen tvivl om, at vaskepulver er blevet bedre med tiden. Det fylder mindre. Og det kan vaske rent ved lavere temperaturer.

»Alle vaskemidlerne vasker sådan set tøjet rent – det må man også næsten kunne forvente af dem. Men der er ingen vaskemidler, der kan klare det hele, og de fleste har vel oplevet pletter, der ikke gik af i vask, så det er ikke et kunstigt skabt behov,« siger Stine Müller, testansvarlig i Forbrugerrådet Tænk, der ikke er helt så skrap som Stanley i sin vurdering af, hvad der er nødvendigt for at vaske tøjet rent.

»De fleste kunne nøjes med to forskellige vaskepulvere, et til hvidt og et til kulørt og så et finvaskemiddel uden enzymer til uld og silke. Når det gælder pletter, kommer man langt med opvaskemiddel og iblødsætning, viser vores test,« siger Stine Müller, der også kan vise en målbart forskellig vaskeeffekt af vaskemidlerne.

»Vi ved jo, at vaskepulver er mere effektivt end det flydende vaskemiddel, som mange alligevel foretrækker. Så den forskel i vaskeeffektivitet, vi kan måle i laboratoriet, er måske ikke tydelig for forbrugeren – eller også er den bare ikke vigtig,« siger Stine Müller.

Testene læses dog grundigt af dem, der markedsfører vaskemidlerne.

»Ingen af os kan tåle at blive de sidste i en test. Man kan blive nummer to eller tre, men alle stræber efter at blive nummer ét. Så testene er også med til at drive udvikling af nye produkter,« siger Jesper Stanley.

En tilbudsvare

Vi betaler sjældent fuld pris for vaskepulver. Det er ligesom kaffe og bleer i den kategori af varer, der ofte står fremme på gulvet i butikkerne som »kampagnevarer«.

»Folk er meget loyale over for det brand, de plejer at bruge. De venter, til det kommer på tilbud, og så køber de stort ind til lager. Det bringer kunder i butikken, når vi har et skarpt tilbud på vaskepulver,« siger Jesper Stanley,

Vi bruger ikke flere penge på vaskemidler, selv om der er kommet mange flere forskellige slags. Igennem 20 år har husholdningsbudgettet til rengøringsmidler rykket sig meget lidt, viser Forbrugsundersøgelsen fra Danmarks Statistik. Men der kæmpes indædt om pengene. TV-reklamer for vaskepulver og rengøringsmidler fyldte så meget i programfladen i amerikansk »daytime«-TV i 50erne, at de lange dramaserier til det hjemmegående publikum stadig kaldes »soap-operas«.

»Vaskepulver er et klassisk lav-involveringsprodukt. Vi skal bare have fat i noget, der gør tøjet rent, og vi bruger ikke en halv neuron på dybere overvejelser. Vi vælger det, der ligger øverst i bevidstheden, og det kræver et massivt markedsføringstryk at holde et produkt deroppe,« siger Lars Pynt Andersen, der er lektor i strategisk kommunikation ved SDU.

Generelt kan vi som forbrugere godt lidt at have noget at vælge imellem, selv om vi kan kokettere med, at vi bare skal have en shampoo til hår, der er »moget« (vendelbomål for »beskidt«), som Niels Hausgaard gjorde i en sang i 1982.

»Man prøver derfor at konstruere en oplevelse af, at vi har valgt noget. Glæden ved at være forbruger handler om at få en oplevelse af at være serviceret med mange valgmuligheder. selv om det også kan være skræmmende og irriterende,« siger Lars Pynt Andersen.