Har danskerne haft en luksus-lockdown? Her er, hvad Google afslører

Danmark er det land i verden, der har søgt mest på nettet på ordet vinkøleskab under coronakrisen, mens Etiopien derimod toppede på ordet håndvask. Berlingske har spurgt en professor i antropologi og social data science, hvad det siger om kriser i ind- og udland.

Under coronakrisen er Danmark det land, der på verdensplan har søgt mest på blandt andet grill, vinkøleskab og yogamåtte. Ifølge professor i antropologi og social data science afspejler ordene til dels sommerhus, som nedlukningen har givet mere tid til. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Vinkøleskab, yogamåtte, grill. Det er tre ord, som danskerne var særligt interesserede i under nedlukningen i 2020, når man sammenligner med andre lande i verden.

Interessen var med andre ord så stor, at Danmark blev det land i verden, der søgte mest på ordene i perioden 15. marts til 15. december 2020, når der justeres for indbyggertal.

Opgørelsen stammer fra Google, som har indkredset de ord, der har været populære under nedlukningen, og som der på verdensplan er foretaget mange søgninger på. Og her ligger Danmark altså i top med vinkøleskab, yogamåtte og grill, mens også terrassevarmer var populært.

Så hvordan kan det være, at det er de ord, der står tilbage som danske trends, mens Etiopien var det land, hvor indbyggerne søgte mest på håndvask og Ghana mest på immunsystem, når man betragter ordene landene imellem?

»Coronavirus« var – måske ikke overraskende – det ord, som blev googlet mest i 2020 på verdensplan. Men kan enkelte trends på verdens største søgemaskine alligevel sige noget om, hvordan krisen har været for de enkelte lande?

Google har spottet trends i søgninger under lockdown i 2020. Hos de enkelte lande er der fremhævet et eksempel på et ord, som er blevet søgt mest på af det pågældende land, når man sammenligner landene imellem og justerer for indbyggertal. Fold sammen
Læs mere
Foto: Google.

»Ikke helt« mener Morten Axel Pedersen, der er professor i antropologi og social data science ved Københavns Universitet, og som sammen med andre forskere fra Copenhagen Center for Social Data Science har undersøgt, hvordan nedlukningen har påvirket den danske offentlige debat på Twitter.

Han er forsigtig med at konkludere noget ud fra Google-trends af denne type, men alligevel synes han, at det er interessante indikationer, når man kender den kontekst, de er blevet søgt i.

Der er noget hygge over de trends, Danmark topper i. Har danskerne haft en luksus-lockdown?

»Det er jo relative tal. Andre lande har også søgt på for eksempel vinkøleskab, selvom Danmark topper. Og vi er jo givetvis ikke mere interesserede i vinkøleskabe end i vores sundhed, for man ser jo også bekymring og afmagt blandt danskerne. Men samtidig har Danmark på grund af velfærden også haft bedre muligheder end i mange andre lande, hvilket kan forklare, at vi relativt set er det land, der har søgt mest på de ting.«

Men om det ligefrem er en luksus-lockdown, reflekterer Morten Axel Pedersen:

»Det synes jeg, er at strække den. Mange danskere i middelklassen, der har gode, sikre job i både privat og offentligt regi, har nok haft et forår med mere tid og hygge. Ordene afspejler en ændring i forbrugsmønsteret med mere tid i sommerhuset, ikke færre penge,« siger han og erkender samtidig, at hjemmeskoling og hjemmearbejde kan tage pusten fra de fleste.

Men har de også haft det sådan i andre lande – særligt de mindst udviklede?

»Jeg tror, at coronakrisen er et godt eksempel på – ligesom alle andre kriser er det – at allerede eksisterende uligheder forstærkes. De, der har det socialt eller økonomisk svært i udland som indland, får det oftest værre. De, der i forvejen har det godt, rammes slet ikke i samme grad.«

Hvis man ser på, hvor landene skiller sig ud i de pågældende Google-trends, hvad kan man så udlede?

»Hvis man strækker den lidt, kan man måske udlede, at i de lande, hvor der er størst ulighed, og som er mindst udviklede, der er søgningerne mere relateret til overlevelse. I lande, hvor man er godt stillet, søger man også på ting, der relaterer sig til corona, men på en indirekte måde,« siger han og bruger USA som eksempel, hvor gør det selv-projekter især har trendet på Google.

At der kan være forskel på, hvordan kriser rammer lande, er dog ikke nyt for Morten Axel Pedersen. Han understreger, at kriser blot forstærker det, man i forvejen ved.

»Der er mange ting, der ikke er nye ved coronakrisen. Det sætter nogle dynamikker og problemer i relief, så vi lægger mere mærke til dem og i mange tilfælde heldigvis finder måder at håndtere dem på,« siger han.