I snart et halvt århundrede har reklamer været Jan Duckerts metier. Reklamer, der både har givet respons, resultater og genklang. Han begyndte i branchen på tærsklen til 1970erne, dengang tidsåndens meningsmagere kategoriserede reklamemagere som kapitalens stygge lejesvende.
Der har Jan Duckert næppe været. Kundernes lakaj er mere retvisende. I denne kreds er han kendt som en særdeles strategisk og begavet samtalepartner, der er herre i eget meningsfoderal med skarpe konceptioner og sine meningers mod. Han har altid søgt derhen, hvor det kreative og kommercielle gik hånd i hånd. »A good idea is a good idea« - sådan er det bare i Jan Duckerts optik.
Han begyndte i branchen på nippet til 1970erne, da han var ved at være færdig med Handelshøjskolen. Han trængte til at opleve det virkelige liv, og fik hjælp af chefen for Bates, Mogens Holten, der ansatte ham som trainee i Bates. Mogens Holten var livslangt Jan Duckerts mentor, ven og reservefar.
Hos Bates mødte han den fire år ældre Peter Wibroe, datidens kreative konge. De to var som yin og yang, men sammen fik de lagt fundamentet til et af branchens mest velmeriterede og velrenommerede bureauer, Wibroe, Duckert & Partners, hvis kampagner har sat sig spor i den danske debat, sprog og kultur. »Tuborg gør livet lidt grønnere« og »Fra før verden gik af lave« var slogans for henholdsvis Grøn og Rød Tuborg, der blev skabt under Duckerts administrative og strategiske taktstok og af Wibroes kreative kraftværk. I de år gled ord som »øjebæ« og »skatteål« ind i vores vokabularium - opfundet til tabloidavisen, Ekstra Bladets kampagner.
Peter Wibroe trak sig i 2000. Ny kreativ makker blev Henrik Juul. Nu blev Danmark præsenteret for Sonofons kiksede Polle fra Snave, og da Pia Kjærsgaard fra Folketingets talerstol kritiserede regeringen med et »Det’ en ommer!«, var udtrykket hevet lige ud af bureauets reklamefilm for Tuborg.
I 2015 solgte Duckert sin ejerandel i Wibroe, Duckert & Partners til partneren Henrik Juul, men er dog stadig bestyrelsesformand for selskabet.
Duckert kan ikke stå for kreativt talent. Han har en tyrkertro på, at det er dem, der gør en forskel. Selv betragter han sig som elektrikeren, der forbinder ledningerne mellem folk og sammensætter de bedst mulige kompetencer og eksistenser til den enkelte opgaver. Måske netop derfor er iværksætteri et hjertebarn for manden, der i 1999 tog fat på sit største projekt, da han dannede kommunikationskoncernen Peoplegroup, der siden ekspanderede inden for bl.a. forlag, film og radiobranchen via en minoritetspost i Radio24syv og meget mere.
Undervejs blev han en autoritet, en skulder, som både kunder og kolleger kunne læne sig op ad og gled ind i rollen som the grand old man, der hjælper nye talenter på vej, ligesom han selv oprindeligt blev hjulpet af sit forbillede, Mogens Holten.
Det har en række af branchens unge iværksættere nydt godt af. Det gælder bl.a. det digitale bureau, Networker, der senere blev købt af Framfab, medieselskabet TMP, der senere blev købt af OMD og Adpeople, der blev solgt til verdens næststørste bureaugruppe, WPP Group. Seneste skud i serieiværksætteren Duckerts portefølje er Langkjaer Cyber Defence, som han har etableret sammen med Troels Langkjær.