Hæder og ære skal tilkomme landets pædagoger med pris

Nyindstiftet pris skal hylde pædagoger og udbrede de gode historier om velfungerende dagtilbud. Til efteråret bliver det muligt at sammenligne normeringerne i alle landets daginstitutioner.

Hvilken børnehave, vuggestue eller dagpleje er Danmarks bedste? Børne- og undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) vil sammen med BUPL og FOA udpege »Årets dagtilbud« Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Guldbæk Arentsen

Hvilken børnehave, vuggestue eller dagpleje er Danmarks bedste? Børne- og undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) vil sammen med BUPL og FOA udpege »Årets dagtilbud«. For pædagogernes vigtige arbejde skal hyldes og bliver slet ikke værdsat nok i Danmark i dag, mener ministeren.

»Mange undervurderer, hvor dygtige vores pædagoger er, og jeg håber, at prisen vil sætte fokus på betydningen af den leg, læring og udvikling, som finder sted i vores dagtilbud. Det pædagogiske personale udfører et meget vigtigt arbejde, men der har hidtil været en tendens til, at vi har fokuseret mest på skole og uddannelse,« siger Ellen Trane Nørby, der onsdag præsenterer prisen på sit store årlige debatmøde om børn og unge i Sorø.

Ministeren har bestemt, at dette års Sorø-møde skal handle om de yngste børn før skolealderen.

»Vi ved fra forskning, at børn gennemgår den allervigtigste udvikling, frem til de er fem-seks år, og at mange problemer kan forebygges, hvis vi sætter tidligere ind,« forklarer Ellen Trane Nørby.

Det er tanken, at prisen som Årets Dagtilbud skal uddeles sidst på året, og at forældre, ledere, kommunale chefer samt kolleger fra andre dagtilbud her i efteråret kan foreslå egnede kandidater til prisen. Ud over Børne- og Undervisningsministeriet står også BUPL og FOA bag prisen, der skal sprede de gode historier og eksempler fra vuggestuer, børnehaver, integrerede institutioner og dagplejer.

BUPLs formand, Elisa Bergmann, håber, prisen som Årets Dagtilbud kan give pædagoger bedre anseelse.

»Prisen er en rigtig god idé, fordi den sætter fokus på et vigtigt velfærdsområde, som nemt bliver glemt. Vi repræsenterer en masse pædagoger, der hver dag gør alt, hvad de kan for at sikre alle børn den bedste omsorg og udvikling. Det, synes vi, skal hyldes. Det er vigtigt, at man i højere grad får øjnene op for den store forskel, vi gør for børn hver eneste dag,« siger Elisa Bergmann.

Ny viden om normeringer

BUPL fører kampagne for at sikre bedre normeringer i børnehaver og vuggestuer, og dagbladet Politiken har på det seneste beskrevet konsekvenserne af for få voksne i institutionerne. Bladet skrev bl.a., at en institution førte skema over børnenes voksen­kontakt for at sikre, at ingen børn blev overset.

Men det er vanskeligt at diskutere normeringerne, for der mangler tal, der gør det muligt at sammenligne fra kommune til kommune, anfører Ellen Trane Nørby. Hun oplyser, at Danmarks Statistik først i dette efterår vil kunne levere en sammenlignelig statistik for hele landet.

»Det er et problem, hvis børn bliver overset i institutionerne. Jeg glæder mig til, at vi snart får en statistik med sammenlignelige oplysninger, så vi kan tage debatten om normeringerne på et mere oplyst grundlag,« siger hun og understreger samtidig, at normeringer ikke kan stå alene. Det handler også om organisering af arbejdet på den enkelte institution.

Elisa Bergmann siger, at BUPL længe har efterspurgt sammenlignelige normeringstal, fordi organisationen har kunnet konstatere store forskelle fra kommune til kommune.

»Det er afgørende, at vi har gode dagtilbud af høj kvalitet, og derfor er vi nødt til at tale om, hvad der skal til for at skabe god kvalitet. Vi tror, at prisen som Årets Dagtilbud er vigtig for at skabe det nødvendige politiske fokus på, hvor vigtige de tidlige år er for et barns trivsel og videre liv – og dermed skabe viljen til at investere i området,« siger Elisa Bergmann.

Ellen Trane Nørby bebuder en større opstramning af kvaliteten på dagtilbudsområdet, der også vil komme til at indebære flere lovgivningsinitiativer fra regeringen. »Kvalitetsforum for dagtilbud« blev nedsat i januar, og i øjeblikket er de pædagogiske læreplaner, der blev indført i 2004, ved at blive revideret.