Gymnasieelever: Vores feedback bliver sparet væk

Eleverne på landets gymnasier frygter at blive sat bagud, når deres skriftlige opgaver kun bliver rettet på første side.

Foto: Linda Kastrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Opgaver, der kun bliver rettet på første side, et stigende antal gruppeopgaver og længere og længere ventetid på at få skriftlig feedback fra læreren. Det nogle af de scenarier, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning nu advarer mod.

»Det er bekymrende, at det ikke er faglige hensyn, der ændrer vores feedback. Det er ikke læringsmæssige årsager, der ændrer det - det er besparelser og mindre tid,« siger Mathilde Vinther, der er formand i Danske Gymnasieelevers Sammenslutning.

Hun kan ikke give et konkret overblik over problemet, men pointerer at organisationen hører flere og flere lærere sige, at de har dårlig tid til at rette elevernes opgaver på grund af mindre rettetid.

»Vi hører også flere og flere eksempler fra eleverne, og det tyder på, at problemet med mangelfuld feedback udbredes. Og det er ikke noget, vi har oplevet tidligere,« siger Mathilde Vinther.

Hun er bekymret, fordi den manglende feedback kan få den konsekvens, at eleverne får svært ved at forbedre sig, når de ikke ved, hvilke punkter de skal forbedre sig på.

Den bekymring deler Mathilde Vinthers rektor på Københavns Åbne Gymnasium ikke. Anne-Birgitte Rasmussen, der samtidig er formand for Gymnasieskolernes Rektorforening, pointerer, at udviklingen skyldes, at gymnasierne praktiserer såkaldt »omlagt skriftlighed«, hvor eleverne skriver opgaver i skoletiden med hjælp fra lærerne og derfor ikke får grundig skriftlig feedback efterfølgende.

Danske Gymnasieelevers Sammenslutning vil gerne have »meget mere omlagt skriftlighed« men advarer mod, at der skal være tid og ressourcer til det, før det kan erstatte gammeldags skriftlig feedback.

»I dag er det ikke altid, at det fungerer efter hensigten. Flere gange er læreren nødt til at sidde oppe ved katederet og forberede sin næste time, og så får eleverne hverken hjælp til opgaven eller skriftlig feedback efterfølgende,« siger Mathilde Vinther.