Gymnasieelever: Måske skulle vi droppe de støvede bøger

Eleverne opfordrer deres lærere til at tænke i nye baner, når litteraturhistorien skal på plads i gymnasierne.

ARKIVFOTO af Martin Thing. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Marie Odgaard

København. Gymnasiet er ikke længere en eliteskole som i gamle dage. Eleverne kommer fra store dele af samfundet, og ikke alle lærer bedst ved at sidde stille og læse.

Så hvis de unge skal have styr på de litterære klassikere, bør lærerne tage deres undervisning op til revision.

Det mener formanden for Danske Gymnasieelever, Martin Thing.

- Jeg tror ikke, der er fare for at vi glemmer den ældre litteratur, siger Martin Thing.

- Men man skal tænke seriøst over, hvordan man underviser i ældre litteratur. Hvis man skal have undervisning i gamle tekster, henter man så en støvet bog på biblioteket, eller gør man det på en ny måde?

Ifølge professor Torben Weinreich er ældre litterære værker på vej ud af gymnasiernes dansktimer. Eleverne gider ikke læse dem, og derfor bliver de droppet af lærerne, siger han til Berlingske.

Den fremstilling er dog for generaliserende, mener gymnasieeleverne selv.

Lærerne opfordres alligevel til at variere undervisningen for at sikre elevernes opmærksomhed. Og eksempelvis kan almindelige bøger skiftes ud med digitale udgaver, der er let tilgængelige, påpeger formand Martin Thing.

- Der er formentligt sket det naturlige med tiden, at den litteratur, de unge har inde på livet, har ændret sig. Måske er der flere på min alder, der kender Helle Helle end Tove Ditlevsen, siger Martin Thing.

- Men jeg tror ikke, at vores viden om litteraturhistorien er blevet mindre.

/ritzau/