Grønne kørselsafgifter på vej

Nu bliver det officiel politik: Danske bilister skal betale grønne kørselsafgifter mod, at registreringsafgiften sættes ned. Regeringen afviser, at det bliver en ny skatteskrue.

Foto: Benita Marcussen

Regeringen vil gennemføre en fundamental omlægning af bilbeskatningen. Det skal være billigere at anskaffe sig en bil mod at det bliver dyrere at køre i den.

Det siger finansminister Lars Løkke Rasmussen (V) og transportminister Lars Barfoed (K) forud for, at regeringen her til formiddag fremlægger en ny trafikinvesteringsplan, som bliver den største satsning på kollektiv trafik i nyere tid.

I en fælles udtalelse afslører Løkke og Barfoed, at regeringen vil indføre grønne kørselsafgifter i form af roadpricing, der beskatter forbruget af bilen. Til gengæld skal provenuet gå til at nedsætte registreringsafgiften.

Ingen skatteskrue
- Det er vigtigt at slå fast, at der ikke er tale om en ny skat på bilister. Det nye grønne afgiftssystem vil være provenuneutralt. Med andre ord, så skal det gå i nul. Bilisterne i Danmark betaler i forvejen nogle af verdens højeste registreringsafgifter, skriver de to ministre i en pressemeddelelse.

Omlægningen af bilbeskatningen skal anvendes til at regulere trængsel i de områder, hvor problemerne er størst, og hvor kollektiv trafik er udbygget til at være et reelt alternativ.

- Og så er det vigtigt at slå fast, at roadpricing vil blive indført gradvist over en årrække, så vi ikke slår bunden ud af markedet for brugtbiler,og folk ikke vågner op til en stor forringelse af garagens indhold, skriver de to ministre.

Løkke og Barfoed forsikrer også, at roadpricing ikke skal give myndighederne mulighed for at overvåge bilisternes færden.

Hurtigtog og motorveje
Flagskibet i den nye trafikplan bliver den såkaldte timeplan med hurtigtog, der kører 200 km/t. Rejsetiden skal ned på en time på hver af strækningerne København-Odense, Odense - Århus og Århus - Aalborg.

I første omgang prioriteres strækningen København - Odense med investeringer på cirka 10 mia. kr. i nye spor mellem København og Ringsted samt tekniske opgraderinger.

Også motorveje i først og fremmest hovedstadsområdet og trekantsområdet skal udbygges.