Grafiker om omdiskuteret logo: »Det er genialt«

Museumsdirektør Rane Willerslev får igen efter at have kaldt Nationalmuseets logo »røvsygt«.

Nationalmuseets logo (billedet) er blevet et debatemne, efter museets egen direktør, Rane Willerslev, har kaldt det »røvsygt«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nationalmuseet

Nationalmuseets nytiltrådte direktør, Rane Willerslev, mente for nylig her i Berlingske, at landets største museum bør have et nyt logo.

Det nuværende signalerer for meget goldt bureaukrati og for lidt af det, museet har at tilbyde af oplevelser. »Røvsygt,« kaldte Rane Willerslev sit museums logo.

Da selvstændig grafisk designer og indehaver af designbureauet P19, Mette Louise Andersen, læste det, fór hun til tasterne og forfattede en grafisk opsang til museumsdirektøren. Hun sendte det også til Berlingske med overskriften »Jeg håber, han kan stoppes«.

Se hele logoet her - artiklen fortsætter nedenfor:

Nationalmuseets logo. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nationalmuseet.

I telefonen uddyber Mette Louise Andersen sin røffel til Rane Willerslev.

»Rane Willerslev tager grundlæggende fejl af, hvordan man ser på en organisations branding og visuelle identitet, når han trækker logoet frem og glemmer alt det andet.«

Museumsdirektøren ser kun på de tre N’er i Nationalmuseets logo og glemmer, at der er tale om en stor organisation, hvor man er nødt til at have nogle forholdsvis stramme grafiske rammer, mener Mette Louise Andersen.

»Logoet er genialt med de tre N’er, der symboliserer fortid, nutid og fremtid. En helt enkel måde at vise tilbage i tiden på - det er jo det, historie gør. Jeg synes ikke, det kan siges enklere. Det er smukt at kunne gøre det.«

Det er det velrenommerede designbureau e-Types, der har lavet det omtalte logo for Nationalmuseet.

De tre N'er fik også stemplet »kedeligt« og »ikke i overensstemmelse med, hvad museet har at tilbyde gæsterne« fra en ekspert i branding og servicedesign.

»Når logoet ikke er vildt kompliceret og dominerende, så bliver det mere robust, når det bliver sat på nogle lidt vildere brochurer, eller når det sættes på billeder og motiver. Så drukner det ikke,« siger Mette Louise Andersen.

Den faglige debat i kølvandet på Rane Willerslev kritik af museets logo har blandt andet skabt diskussioner på Facebookgruppen »Danske Grafikere & Webudviklere«, hvor debatten groft sagt er delt i to:
Dem, der ser på logoet isoleret og finder det for kedeligt. Og dem, der ser det i en kontekst, og synes det er godt.

Rane Willerslev luftede overfor Berlingske også idéen om at give hver af Nationalmuseets mange museer en selvstændig grafisk identitet dog med gennemgående elementer, der viser, hvem der er »moderskibet«.

Grafiker Mette Louise Andersen er skeptisk.

»Det er kompliceret med en organisation med så mange afdelinger. Hvis man begynder at gøre det, Rane Willerslev taler om, med at give hvert museum sin egen grafiske identitet, så er det en KÆMPE ting han bevæger sig ud i. For skal det enkelte museum så også have dets egen hjemmeside og meget andet?«

Man ville ikke vinde noget ved, at hvert museum skulle bruge kræfter og penge på at brande sig selv, mener Mette Louise Andersen.

»Men det er godt med noget debat, inden Rane Willerslev fyrer hele vores bruttonationalprodukt af på det der,« siger grafikeren.