Grænseoverskridende køreundervisning

Der er ikke trafik nok på de nord- og midtjyske motorveje til at give køreskolernes elever tilstrækkelig erfaring. Derfor er en tur til kioskerne syd for grænsen pensum hos de fleste kørelærere i den del af landet.

<a href=' http://images.bm4.metropol.dk//251/251438/251438_original.jpg' target='_blank'>Se i stort format</a> <p>Tegning: Claus Bigum Fold sammen
Læs mere

Mens problemet for storkøbenhavnske kørelærere er at undgå køkørsel, når deres elever skal have motorvejstræning, er der ikke tilstrækkelig trafik på de nord- og midtjyske motorveje til at give jyske køreskoleelever erfaringer nok i undervisningen.

Derfor sætter skolevogne helt fra Viborg og Skjern kursen mod den tyske grænse, når eleverne skal have den lovpligtige træning i motorvejskørsel.

Samtidig kan elever og kørelærer jo købe lidt ind i grænsekioskerne, så de også kan få erfaring i at køre med læs, når vejen går hjemad igen.

»Det gør vi stort set alle sammen fra Viborg, Skjern og sydover. Vi her fra Viborg-kanten kunne også vælge at køre mod Hobro, men der er ikke trafik nok,« siger kørelærer Henning Møller, Møllers Køreskole i Viborg.

»Vi tager tre elever, der skiftes til at køre, med ad gangen, og de får både undervisning i motorvejskørsel, overhaling og mørkekørsel på turen, så den gælder for tre lektioner. Hvis de har lyst til at købe lidt med hjem står bagagerummet til rådighed, det er helt frivilligt,« siger Henning Møller.

Denne trafik benyttes også af en del fynske kørelærere, men bl.a. kørelærer Lars Klinggaard, 2xKlinggaard i Svendborg, synes ikke, der er udfordringer nok på de sydjyske motorveje til, at det berettiger til tur på to timer ekstra.

»Der er meget mere trafik både omkring Odense og Kolding, og der tager vi vore elever hen,« siger Lars Klinggard.

Kørelærere fra Kolding foretrækker dog i mange tilfælde også de udfordringer, turen til grænsekioskerne kan byde på.

Københavnere i knibe
De københavnske kørelærere har det modsatte problem.

»Det er ikke trafik, vi mangler. Vores udfordring er at ramme de tidspunkter, hvor der er mindst kø på motorvejene, for eleverne lærer ikke noget af at køre i kø,« siger Jean Kloe fra Københavns Kørelærerforening. Han havde ikke hørt om sine vestdanske kollegers grænseoverskridende undervisning, men den har ikke inspireret ham til at tilbyde sine elever en tur over Øresundsbroen til Malmø.

Det er i øvrigt kørelærerne selv, der overtager rattet, når skolevognen skal over grænsen. Folk uden kørekort må nemlig ikke køre i udlandet.