Hvor tæt må man gå på de mennesker, der køber ens mobiltelefoner ?
Det spørgsmål vil en amerikansk kvinde nu have afgjort, og hun har derfor sagsøgt Google og to andre selskaber for at indsamle oplysninger om hendes telefon, hendes position og hendes brug af telefonen - for derefter at sælge oplysningerne videre til reklamenetværk.
Sagen kommer efter at Apple for nylig måtte gå bodsgang i en tilsvarende sag, hvor det blev afsløret, at iPhonen indsamler omfattende oplysninger om, hvor folk bevæger sig hen. Her var der dog ikke tale om kommerciel anvendelse, men derimod overvejende en softwarefejl, forklarede Apple dengang. Fejlen er nu rettet via en opdatering.
Sagen mod Google går mere målrettet efter udvekslingen af data mellem Google og respektive annoncører om brugerne af Googles Android-system.
I sin grundsubstans er sagen ganske relevant, fordi den tester juraen omkring de moderne smartphones, som folk flår ned ad butikshylderne i denne tid. Smartphones er næsten altid udstyret med GPS og forskellige andre typer lokationsbestemmelse, som de mange apps kan benytte sig af.
Det betyder, at udviklerne af små programmer til mobilerne kan integrere forskellige sjove funktioner i deres apps. Det bedste eksempel er tjenesten Facebook Places, hvor folk via deres iPhone kan ‘tjekke ind’ på bestemte lokationer. Det betyder i praksis, at iPhone-ejeren tillader, at Facebook indsamler data om brugerens geografiske placering, og offentliggør de data på Facebook.
Selv om tjenester som Facebook Places umiddelbart forekommer som en sjov leg, har mange ytret bekymringer om perspektiverne i at private firmaer på denne måde får lov til at indsamle nøjagtige geografiske oplysninger om deres brugere, som de i forvejen har en masse private data om - og i USA er der i disse dage stor debat om emnet.
Og i denne debat er der tale om to overraskende fløje. Privatlivs-beskytteles-fløjen er nemlig ikke umiddelbart ude efter at forbyde lokationstjenester, men vil blot lovgive om at forbrugerne skal have mulighed for at slippe for at blive overvåget. Det har Microsoft støttet. Google har, ifølge Informationweek, ikke udtrykt nogen holdning til sagen, men modstandere sammenligner lovgivning på området med den cookie-lovgivning, der forbyder firmaer at tracke internetbrugernes præferencer og interesser for at kunne tilbyde mere relevante annoncer.
Retssagen mod Google omfatter dog ikke blot indsamling af lokationsdata, men derimod indsamling af al slags data - også om brugernes øvrige brug af telefonerne og alle forsøg på at spore den person, der ejer telefonen.
Da sagen om Apples iPhones overvågning af brugerne kom frem, rejste flere lande verden over omgående krav om undersøgelser af sagen - og også Apple blev udsat for trusler om retssager og måtte sågar stå skoleret for den amerikanske kongres.
Lokationsbaserede tjenester er dog fortsat en stærkt voksende forretningsområde, som flere selskaber baserer hele deres eksistens på. Det gælder både det spil-agtige Foursquare, men også danskudviklede Endomondo, som er en sportsapp,der indsamler og offentliggør oplysninger om folks løberuter.
Det er services, som er yderst populære, og som ikke ville findes, hvis det var forbudt at lave GPS-tjenester.
