Godt at vide før bilferie: Så meget koster trafikforseelser i Europa

FDMs tyske søsterorganisation ADAC har lavet en opgørelse over priserne for en lang række trafikforseelser i flere end 30 europæiske lande.

Om den er på dansk, spansk eller græsk, så er p-bøden altid træls. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt

Risikoen for at få en bøde eller to som bilist lurer her, der og alle vegne i Europa.

Men hvad koster det egentlig at køre for hurtigt i Østrig, hvad lyder en p-bøde på i Bulgarien, og hvor stor er regningen for at snakke i håndholdt telefon i Holland?

Det forsøger FDM nu at give svaret på med henvisning til en opgørelse af bødetaksterne for en række forskellige færdselsforseelser i 33 europæiske lande samt Tyrkiet. Den er udarbejdet af FDMs tyske søsterorganisation, ADAC.

Opgørelsen er i euro og i cirkapriser. Den afslører, at der er store forskelle på bødetaksterne på tværs af kontinentet.

Tag sådan noget som at køre 20 km/t for hurtigt. I lande som Bulgarien og Polen slipper fartsynderne med en bøde på helt ned til 25 euro. Omvendt koster samme forseelse i Norge fra 395 euro. I Danmark er prisen fra 135 euro, hvilket i øvrigt er det samme som Frankrig.

Hvad så med at køre over for rødt? I Danmark udskriver politiet en afgift til staten på 270 euro. I Tyskland varierer det fra 90-320 euro. I Italien koster forseelsen fra 170 euro, i Frankrig er det fra 135 euro, men det i Letland er muligt at slippe med helt ned til 30 euro.

Det er lige nu, at danskerne pakker bilen og kører på bilferie, og mon ikke det første land på rejsen er Tyskland. Her er de nogle af de mindre emsige, når det gælder sikkerhedsselen. 30 euro koster det at glemme den, mens de i Belgien vil have fra 110 euro, og i Spanien fra 200 euro.

Det er også i Tyskland, det er muligt at give den gas på autobahn. Men for meget gas koster. 50 km/t for hurtigt i timen medfører en bøde på fra 240 euro i det tyske. I Frankrig lyder bøden på 1.500 euro, mens de i Italien vi have fra 530 euro. Hvis rejsen går hele vejen til Tyrkiet, er det måske en trøst at vide, at en sådan forseelse takseres til 60 euro og opefter. I Serbien er det fra 50 euro.

Og lad nu være med at tale i håndholdt telefon, om ikke andet for tegnebogens skyld. Med 200 euro er Danmark et af de dyreste lande for en sådan lovovertrædelse. Men i Storbritannien er det mindst 30 euro dyrere. Når hollandsk politi udskriver en bøde for håndholdt mobilsnak, er den præcis 30 euro dyrere end herhjemme.

Spritkørslen gider ingen af landene. Slet ikke herhjemme, hvor det kan koste op til en månedsløn at køre i en bimmelim. I Finland, hvis bilturen altså går så langt mod nord, er det værd at notere sig, at bøde beløber sig til mindst 15 såkaldte dagssatser. I Sverige er det fra 40 sådanne satser. I Storbritannien kan spritkørsel udløse en bøde på op til 5.700 euro.

Endelig er der lande, der ikke tolererer den mindste promille. Grænsen er præcis 0,0 i Slovakiet, Tjekkiet, Rumænien og Ungarn.

Skal der endelig indkasseres en bøde, så er det billigst med en bøde for ulovlig parkering. Okay, Danmark er i den dyrere ende med fra 70 euro, i Holland er det fra 90 euro, men i Østrig er den fra 20 euro, mens den i Schweiz starter ved de 35 euro.

Så til det store spørgsmål. Er det bare at krølle bøden sammen og tage hjem til Danmark igen i vished om, at den der hilsen fra en landevej i det sydfranske alligevel aldrig når frem.

Nej, kan FDM fastslå. Der kan meget vel komme en hilsen fra udlandet.

På samme måde kan danske myndigheder, hvis bøden er over 70 euro, inddrive dem for en række lande.

»Pt. kan følgende lande via de danske myndigheder inddrive bøder i Danmark: Cypern, Estland, Finland, Frankrig, Holland, Letland, Litauen, Luxembourg, Norge, Polen, Portugal, Rumænien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn, Østrig,« hedder det på FDMs hjemmeside.