God reklame giver problemer

Nyt brandingprojekt af Sønderborg er foreløbig blevet annulleret, fordi udbuddet var i strid med et EU-direktiv. Kommunen risikerer nu sagsanlæg.

Sønderborg vil omtales positivt. Derfor havde man hyret et rådgivningsfirma til at markedsføre kommunen.

Men markedsføringen må vente lidt, for kommunen har været nødt til at annullere aftalen efter kritik fra Konkurrencestyrelsen.

Opgaven, der var sendt i EU-udbud, var nemlig i strid med udbudsdirektivet.

- Vi er kede af, at vi har været nødt til at annullere udbuddet, fordi vi laver nogle utilsigtede fodfejl, siger Bendt Olesen (S), formand for Strategi- og Planudvalget i Sønderborg, til Ritzau. Han afviser samtidig, at sagen giver dårlig reklame.

- Man kan godt sige, at det er god markedsføring, for vi får afsløret, at vi lever i et meget bureaukratisk samfund under EU, siger Bendt Olesen, og henviser til, at opgaven skulle sendes i EU-udbud, selvom kun danske firmaer bød på opgaven, og at reglerne var "rimelig komplekse".

Ud over at sagen nu er annulleret, så risikerer kommunen også et erstatningskrav fra et af de firmaer, der bød på opgaven.

/ritzau/