Glem rejsekortet hvis du bor i Tølløse

Nogle danskere skal holde sig langt væk fra det elektroniske rejsekort, fordi trafikselskabernes prissætning og zoner udløser højere billetpris end før. Men det store flertal tjener på at bruge kortet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Folk, der bor i Tølløse, skal holde sig langt væk fra det nye elektroniske billetsystem, Rejsekort, hvis ikke de rejser så meget, at de opnår rabatter. En uheldig kombination af gamle og nye takstzoner og DSBs prissætning betyder, at det ikke kan betale sig for rejsende til og fra Tølløse at bruge rejsekortet, hvis man blot rejser enkelte gange.

Rejsekortet er nu blevet så udbredt, at eksemplerne på rejser, der er dyrere end med gammeldags billetter, er begyndt at dukke op. For nylig udløste fraværet af rabat til en pensionist med rejsekort en klage fra Ældresagen til transportministeren, og forleden beskrev et læserbrev i Berlingske, hvordan prisen på en returrejse mellem Sorø og København steg fra 40 kr. til 127 kr.

I Midtjylland vægrer nogle kommuner sig foreløbig mod at indgå i Rejsekortet, fordi de mener, det er for dyrt i systemomkostninger. Men Tølløse løber med æren som et trafikalt »ground zero«, hvor det ikke uden videre kan betale sig at skifte det gamle papkort eller billet ud med et smart rejsekort. Kun hvis man rejser ofte med kollektiv trafik og opnår rabatter, kan rejsekortet konkurrere.

»Når vi når til 2014, bliver problemet med Tølløse løst,« siger DSBs salgsdirektør Anne-Lise Bach Sørensen. Til den tid forsvinder de gamle kort og billetter nemlig. Så er der kun rejsekortet tilbage. Hvis ikke taksterne ændres forinden, vil den månedlige pendling koste Tølløse-borgerne 130 kr. mere end i dag.

Men taksterne kan godt blive ændret, siger salgsdirektøren. Pendlerne på Sjælland, som har været de første til at stifte bekendtskab med rejsekortet, har i de fleste tilfælde fordel af at bruge rejsekortet. Men der er mindre grupper, som skal holde fast i deres gammeldags pendlerkort af pap og plastic.

Politisk krav

Rejser man omtrent hver dag fra eksempelvis Vordingborg eller Glumsø, skal man holde sig fra det elektroniske kort. Det samme gælder eksempelvis pendlere fra Næstved, der rejser på DSB 1’.

»Men de fleste mennesker, der bor så langt væk, har en hjemmearbejdsdag eller en fridag i løbet af måneden, og så kan rejsekortet alligevel hurtigt betale sig,« siger Anne-Lise Bach Sørensen. Pendlerne får til den tid også mulighed for at udskifte det kendte månedskort med en fast pris uanset antallet af rejser med et rejsekort med samme pris som månedskortet. Altså det »gamle« kort blot i en elektronisk udgave. Det sker efter politisk krav og efter et stærkt ønske blandt de faste pendlere.

Det er DSB og de øvrige trafikselskaber, som fastsætter takster, og som bestemmer, hvordan rabatstrukturen skal indrettes. Rejsekort A/S udfører blot, hvad trafikselskaberne beslutter sig for, og der er ifølge Rejsekorts direktør Bjørn Wahlsten store lokale og regionale forskelle. Nogle steder i Jylland kan eksempelvis pensionister omtrent rejse gratis med den - begrænsede - kollektive trafik, der findes, mens man andre steder stort set ikke giver pensionister rabat, når den nuværende introduktionsrabat på 40 pct. udløber 24. april.

»I hovedstadsområdet har man også det billige »mimrekort« - med eller uden spærretid - som man ønsker at holde fast i,« forklarer Bjørn Wahlsten. Men han bedyrer, at rejsekortets teknologi kan håndtere de mange forskellige måder at prissætte rejser. Hvis man vil kende prisen på en rejse på forhånd, kan man bruge den såkaldte »prisberegner«, som findes på www.rejsekort.dk.

En af rejsekortets kvaliteter, udover at fritage kunderne for besvær med at finde ud af, hvad og hvor de skal købe billetter, er, at det præcist kortlægger, hvornår og hvor folk rejser. Dermed kan behovet for bus- og togsæder planlægges langt mere rationelt end i dag. Og dermed kan rejsekortet bidrage til, at der bliver bedre plads til passagererne i de travle timer og færre tomme sæder i døgnets stille perioder.