Georg Jensen bag ulovlige prisaftaler

Designting fra Georg Jensen koster det samme over hele verden. Det er ulovligt, og firmaet mistænkes for ulovlige prisaftaler.

Designfirmaet Georg Jensen er kommet i Konkurrencestyrelsens søgelys. Mistænkt for ulovlige prisaftaler.

Det sker, efter Ekstra Bladet lørdag afslører fuldstændig ens priser på 10 forskellige mærkevarer i 42 forskellige butikker.

Over for avisen indrømmer Georg Jensens marketingdirektør, at selskabet benhårdt dikterer butikkernes salgspris.

- Den er faktisk ens i hele verden. Vil du være vores partner, er du nødt til at kræve den pris. Og hvis den bliver underbudt, vil det skade forholdet til Georg Jensen, fortæller Gord Ray, der direktør for global marketing.

Men det er klart ulovligt. Derfor kan Georg Jensen nu se frem til besøg fra Konkurrencestyrelsen.

- Som Gord Ray forklarer det, så er Georg Jensens adfærd klart ulovligt. Derfor kontakter vi hurtigst muligt selskabet, siger kartelchef Ole Bækgaard fra Konkurrencestyrelsen.

Producenter må ikke diktere såkaldte bindende videresalgspriser på deres varer. Det er også klart ulovligt, hvis butikker aftaler, at de sælger en vare til en bestemt pris.

- Det er bare ekstremt svært at bevise. Vi skal som regel finde aftalerne på skrift eller i e-mail under en ransagning for at få dem dømt, forklarer kartelchefen.

Kampagneleder Jeppe Juul fra foreningen Aktive Forbrugere kalder fri konkurrence på de populære mærkevarer for en illusion.

- Man skal være blind, dum og døv, hvis man ikke kan se, at eksempelvis Georg Jensen ganske åbenlyst ulovligt dikterer butikkernes priser. Taberne er forbrugerne, siger Jeppe Juul.Kilde: Ekstra Bladet