Frygt for lægefejl: Patienter må vente 13 måneder på svar

Antallet af patientklager er steget med 65 procent siden 2011, og det tager over et år at få svar. Sundhedsordførere kræver handling.

Det tager over et år at få svar, hvis man klager over sundhedsvæsenet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

På trods af politiske krav om væsentlig kortere ventetider må patienter, der klager over lægefejl og sjusk i sundhedssystemet, vente mere end et år på svar, skriver Politiken.

Antallet af klager nåede i det forløbne år et rekordhøjt niveau på cirka 7.000, viser nye tal fra Patientombudet, der tager sig af klagerne.

Det svarer til en stigning på 65 procent, siden klageorganerne blev samlet i 2011.

Direktør i Patientombuddet, Steffen Egesborg Hansen, vurderer, at den stærkt kritiserede gennemsnitlige ventetid på 13 måneder i 2013 ikke blev bedre sidste år og erkender, at klagesystemet er »meget udfordret«.

Formand for organisationen Danske Patienter, Lars Engberg, kalder de lange sagsbehandlingstider uholdbare og kræver flere ressourcer til at behandle klagerne, så patienterne ikke på forhånd opgiver at klage.

Sundhedsminister Nick Hækkerup (S) vil ifølge Politiken ikke kommentere de lange ventelister nu, men afventer en evaluering af Patientombuddet, der ventes klar om kort tid.

SFs Sundhedsordfører Özlem Cekic (SF) mener, at det svækker tilliden til sundhedssystemet, når man som patient skal vente over et år på svar.

»I de fleste tilfælde handler klagerne om, at man føler, man er blevet behandlet forkert eller sundhedspersonalet har sjusket. Derfor er det vigtigt at man får et svar på hvorvidt oplevelsen er rigtigt. Det er mest retfærdigt både i forhold til patienter, som har lagt krop til den forkerte behandling, men også at de fejl, der bliver begået, bliver stoppet,« siger Özlem Cekic, der vil have sundhedsministeren til at redegøre for de lange sagsbehandlingstider.

Også Venstres sundhedsordfører og Sophie Løhde (V) Enhedslistens sundhedsordfører Stine Brix (Ø) kritiserer ministeren for ikke at have grebet ind tidligere.

Steffen Egesborg Hansen forklarer det stigende antal klager med, at flere mennesker bliver behandlet og i takt med at behandlingerne bliver mere avancerede, er der risiko for, at det ikke altid går, som patienterne håber.

»Desuden er der en øget bevidsthed om, at der findes et klagesystem, hvor man kan fremføre sin utilfredshed og gøre sine rettigheder gældende«, siger han til Politiken.