Fremtidens metro kan spare København for 100.000 tons CO2 årligt

Københavns storstilede metro-projekt kan blive rigtig godt for miljøet.

De nye metroer kan komme til at spare København for 100.000 tons CO2-udslip om året. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Henriksen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Københavns Kommune har netop fremlagt en metro-plan, der hvis alt går som man håber, bliver udfoldet over de næste 50 år. Planen er, at udbygge metro- og letbane-nettet med tre nye metrolinjer og tre nye letbanelinjer efter City-ringen bliver åbnet i 2018.

Og de nye planer kan vise sig at blive rigtig gode for Københavns miljø. Rapporten lavet af Københavns Kommune viser nemlig, at København vil komme til at spare 100.000 tons CO2-udslip om året. Det svarer til 25% af trafikkens årlige CO2-udslip i København i dag.

Realistiske tal

Morten Winther, forsker i trafikemissioner fra Danmarks Miljøundersøgelser, mener at tallene lyder realistiske. Han fortæller, at der i dag udledes 13 millioner tons CO2 i trafikken i Danmark.

- Det er realistisk, at en omstændig udvidelse af den offentlige transport i hovedstadsområdet kan give en betydelig mindskning af det trafikale CO2-udslip, siger Morten Winther.

Grafik: Metro- og letbanevisioner for København

- Det er en god ting, hvis man kan mindske udslippet fra personbilerne. Det betyder, at vi slipper for en del CO2-partikler i luften, vi ånder ind. Der er i det hele taget mange gode ting ved at udbygge det offentlige transportsystem, siger han.

De tre nye metrolinjer og de tre letbanelinjer vil komme til at koste i alt 58 mia. kr.