Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Københavns Kommune har netop fremlagt en metro-plan, der hvis alt går som man håber, bliver udfoldet over de næste 50 år. Planen er, at udbygge metro- og letbane-nettet med tre nye metrolinjer og tre nye letbanelinjer efter City-ringen bliver åbnet i 2018.
Og de nye planer kan vise sig at blive rigtig gode for Københavns miljø. Rapporten lavet af Københavns Kommune viser nemlig, at København vil komme til at spare 100.000 tons CO2-udslip om året. Det svarer til 25% af trafikkens årlige CO2-udslip i København i dag.
Realistiske tal
Morten Winther, forsker i trafikemissioner fra Danmarks Miljøundersøgelser, mener at tallene lyder realistiske. Han fortæller, at der i dag udledes 13 millioner tons CO2 i trafikken i Danmark.
- Det er realistisk, at en omstændig udvidelse af den offentlige transport i hovedstadsområdet kan give en betydelig mindskning af det trafikale CO2-udslip, siger Morten Winther.
Grafik: Metro- og letbanevisioner for København
- Det er en god ting, hvis man kan mindske udslippet fra personbilerne. Det betyder, at vi slipper for en del CO2-partikler i luften, vi ånder ind. Der er i det hele taget mange gode ting ved at udbygge det offentlige transportsystem, siger han.
De tre nye metrolinjer og de tre letbanelinjer vil komme til at koste i alt 58 mia. kr.