Fremgang for danske elever i PISA-test

De danske skoleelever klarer sig bedre end tidligere i den internationale PISA-undersøgelse. Men der er plads til forbedringer, mener undervisningsminister Bertel Haarder (V).

Fremgang, men stadig den bløde mellemvare.

Det er status for de danske skoleelever i den nye netop præsenterede PISA-undersøgelse, hvor deres færdigheder sammenlignes med elever i en stribe andre lande.

Sammenligner man alene de 30 OECD-lande er Danmark rykket fra en 26. plads til en 18. plads i naturfag.

For læsning er Danmark rykket fra en 16. plads til nummer 15 og i matematik er vi nummer ti mod nummer 12 i 2003.

»Det er glædeligt, at vi nu kan se at satsningen på at øge fagligheden begynder at bære frugt. Men der er rum for forbedringer,« siger undervisningsminister Bertel Haarder (V).

Funktionelle analfabeter
Resultaterne af den nye PISA-undersøgelse har været imødeset med spænding, efter at den forudgående undersøgelse fra 2004 gav danske elever dumpekarakter.

Det gik nogenlunde i matematik, pænt i tværfaglig problemløsning, sløjt i læsning og rigtig skidt i naturfag. Undersøgelsen viste også, at 17 pct. af de 15-årige elever var ”funktionelle analfabeter”.

Undersøgelsen gav også anledning til stor politisk aktivitet for at hæve niveauet med brug af bl.a. obligatoriske tests.

PISA står for Programme for International Student Assessment og er en international undersøgelse af 15-åriges kompetencer i læsning, matematik og naturfag. Den seneste undersøgelse, som præsenteres i dag, er gennemført i 2006, hvor 57 lande deltog.

Fra Danmark har 4.532 unge deltaget. Der deltager elever fra folkeskoler, frie
grundskoler og efterskoler samt nogle ganske få elever fra ungdomsuddannelser.