Frederiksberg og Vesterbro slipper fri af metrobyggeriet som de første

Metroselskabet har en plan for, hvornår selskabet lukker de enkelte byggepladser. Flere steder i byen slipper beboerne for de karakteristiske grønne vægge op til halvandet år, før Cityringen står færdig.

Foto: Thomas Lekfeldt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

»Nice!«

En kvindelig vesterbroer lyser op ved nyheden om, at hendes støjende nabo – byggepladsen på Sønder Boulevard på Vesterbro – som en af de første forsvinder. Formentlig allerede halvandet år før Cityringen står færdig.

»Sønder Boulevard samler bydelen, fordi alle mødes på de grønne arealer. Så det bliver dejligt at få lidt mere plads. Og så må vi håbe på en god sommer i 2018,« siger Mie Lucia Thobo-Carlsen.

Længere oppe ad den grønne Vesterbro-boulevard fortæller Thomas Carstensen – henover lyden fra et trykluftbor – at han på det nærmeste er kommet til at holde af byggeriets industrielle musiklyde og kunstværkerne:

»Vi ser da frem til at få åbnet byen, men personligt kommer jeg også til at savne de grønne gallerier,« siger Thomas Carstensen.

Sammen med de øvrige vesterbroere og medborgerne på Frederiksberg slipper de som de første københavnere af med metrobyggepladserne.

Som den første bliver byggepladsen på Sønder Boulevard pakket sammen i første kvartal af 2018, oplyser Metroselskabet. Byggepladsen på Frederiksberg Allé følger trop i andet kvartal samme år, og derefter kommer turen til Enghave Plads og Frederiksberg. De sidste, der får roen og byrummet tilbage, bor på Østerbro og Nørrebro. Her lukker byggepladserne først ved afslutningen af projektet.

Ifølge kundedirektør Rebekka Nymark er der en logisk forklaring på rækkefølgen.

»Det skyldes, at vores vedligeholdscenter ligger i Sydhavnen, hvor vi testkører togene fra. Derfor kommer det Vesterbro og Frederiksberg til gode, at bydelene ligger tæt på Sydhavnen. Vi gør de områder færdige først, så vi kan testkøre, mens vi laver resten af ringen færdig,« forklarer Rebekka Nymark.

Kundedirektøren understreger dog, at der er et forbehold. Metroselskabet har endnu ikke engageret de entreprenør, som skal bygge overdelen af stationerne og genetablere parker og pladser. De første af disse opgaver bliver udbudt i løbet af efteråret.

Tre fjerdele af Cityringen er nu boret

Ifølge Rebekka Nymark har de fire store tunnelboremaskiner efterhånden tygget sig gennem 75 procent af Cityringens i alt 15,5 kilometer.

»Vi er også ved at være færdige med de tunge konstruktioner, med væggene og de fremtidige stationer. Og så er vi så småt begyndt at indrette stationerne med elevatorer, trapper og vægbeklædning. Når vi kommer lidt længere hen, vil vi lige så stille skifte de grønne vægge ud med mere mobile hegn for at reducere byggepladsernes størrelse. Vi vil stadig fylde rigtigt meget, men man vil begynde at kunne se, hvad der foregår,« siger Rebekka Nymark. Tidsplanen er fortsat, at Cityringen åbner juli 2019.

»Så man må altså være tålmodig, for der går nogle år endnu,« siger Rebekka Nymark.

Og som vicevært Kevin Tobiasen, som bor i en opgang ud mod byggepladsen ved Skjolds Plads på Nørrebro siger:

»Det er ærgerligt, men der er vel ikke så meget, man kan gøre ved det.«

Sidst, københavnerne så et byggeprojekt af samme kaliber, var i 1618, da Kong Christian IV grundlagde Christianshavn.

Metro-voxpop

 

Mie Lucia Thobo-Carlsen, lærevikar, 20 år, Vesterbro. Fold sammen
Læs mere

»Meget af Sønder Boulevard er jo inddraget, og det er selvfølgelig irriterende. Til gengæld er kunsten virkelig fin. På et tidspunkt var der nogle opkvikkende sætninger, som »jeg elsker dit smil« og den slags. Det var rart. Så selv om byggepladsen ikke ser så pæn ud, kunne det være værre. Jeg er selvfølgelig glad for, at det kommer ned, for alle mødes på de grønne arealer. «

Kirsten Frederiksen, pensionist, 69 år, Nørrebro. Fold sammen
Læs mere

»Det bliver måske meget godt. Man vænner sig jo hurtigt til, at nu ser det sådan her ud i nogle år. Før metrobyggeriet var der en plads, og der sad drankerne fra morgen til aften. Dem er vi kommet af med, og det er på en måde meget godt, men jeg ved så ikke, hvor de stakkels mennesker er i dag. Måske vender de tilbage, når metroen er færdig. Men til den tid er jeg nogleoghalvfjerds.«

Kevin Tobiasen, vicevært, 23 år, Nørrebro. Fold sammen
Læs mere

»Det er ikke så slemt med byggepladsen, men den var her så også, da jeg flyttede hertil. Jeg bliver heller ikke generet af larmen og er egentlig ret glad for, at der bliver bygget en metro så tæt på min bopæl. Jeg forestiller mig, at der bliver mere travlt og livligt, når den er færdig, og jeg har ikke så meget imod byggerodet, når nu jeg ved, at det bliver til noget bedre.«

Thomas Carstensen, musiker og pædagog, 44 år, Vesterbro. Fold sammen
Læs mere

»Uanset om man er de første eller sidste, der slipper for byggepladserne, så tror jeg, at alle bare venter på, at det bliver færdigt. I begyndelsen var det forstyrrende, men i dag er det en del af hverdagen. Personligt kommer jeg til at savne de grønne gallerier, og jeg håber, kunsten får lov at bo et andet sted eller bliver integrereret i det nye byrum. Omvendt bliver det også dejligt at få byrummet tilbage.«