Frank Jensen om vanvidskørsel i København: »Det er et juridisk problem – ikke et kommunalt problem«

Vanvidsbilister hærger i de københavnske gader, og det er ikke acceptabelt, lyder det fra overborgmester Frank Jensen (S). Han anerkender problemet, men siger samtidig, at problemet ikke ligger hos kommunen.

Overborgmester i København Frank Jensen (S) fotograferet på Islands Brygge i København. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Vanvidskørsel i København skal ikke løses med bump på vejene, men med love og regler.

Det mener overborgmester i Københavns Kommune, Frank Jensen (S).

»Det er klart, at det her først og fremmest er et juridisk problem. Jeg tror ikke, det kan løses med færdselsregulering. Vi kan jo ikke lave bump på vejene, der gør, at man ikke kan køre vanvidskørsel,« siger overborgmesteren.

Københavns Politi lovede i 2017 Justitsministeriet, at der fremover skulle gøres en særlig indsats i hovedstaden for at bremse vanvidsbilister, viser et svar til Retsudvalget. Politiet udpegede endda de veje i København, hvor man vidste, at der var problemer med muskelbilerne og lovede ekstra kontrol.

Københavns Politi har siden da generelt holdt sit fokus på vanvidskørsel, oplyser politiet. Men de samme strækninger som dengang er stadig hårdt ramt af vanvidsbilister i store, leasede muskelbiler.

Muskelbilerne har senest været årsag til en betjents død, og at to fodgængere blev ramt af en vanvidsbilist. Samtidig fortæller en række læsere Berlingske, at de jævnligt oplever store muskelbiler i livsfarlig kørsel på vejene.

De kraftige muskelbiler, som ifølge politiet ofte bliver brugt til vanvidskørsel, fungerer typisk som puljebiler. Bilerne er typisk leaset og registreret til stråmænd eller familie til personer med tilknytning til bandemiljøet. Føreren af bilen ejer altså sjældent bilen, og bilerne bliver ofte benyttet af flere forskellige personer, der ifølge Henrik Schmeisser, politiassistent ved Københavns Færdselspoliti gennem 35 år, er ligeglade med bøder og klip i kørekortet. Da det sjældent er ejeren, der kører bilen, er det svært for politiet at konfiskere køretøjet.

Uacceptabelt og tragisk

Frank Jensen anerkender, at København har et problem med vanvidskørsel og påpeger, at »flere storbyer i Danmark har konstateret samme problem«.

»I København har vi haft to meget tragiske eksempler i juli og august som følge af vanvidskørsel. Det er to helt forfærdelige ulykker, hvor personer i muskelbiler har skabt ulykke for de pårørende.«

Er der behov for at gøre noget ved problemet?

»Ja, helt klart. Det skal bringes til ophør. Vi vil ikke acceptere det.«

Hvad mener du, der skal gøres ved det?

»Det har vist sig efter politiets opråb, at de har svært ved at få sagerne til at føre til domfældelse. Derudover er der problemer med at udmønte loven, fordi der er tale om leasede biler. Det er ikke acceptabelt. Derfor bakker jeg op om justitsministerens krav om, at der skal findes nye værktøjer hurtigt. Jeg så gerne, at det var muligt for politiet at konfiskere køretøjerne, selv om de er leasede. Det skal der findes en juridisk løsning på.«

Du sidder jo på tronen i København. Har du selv tænkt dig at gøre noget ved problemet?

»Jeg har jo glædet mig over, at justitsministeren har reageret på hændelserne og har taget action over for rigspolitichefen og rigsadvokaten. Det skal være alvorlige sanktioner, når man kører vanvidskørsel.«

Men du har ikke tænkt dig at gøre noget ved det?

»Det er et juridisk problem – ikke et et kommunalt problem. Det er en ministeriel udfordring at få indrettet loven, således man kan udmønte den straf, som Folketinget har vedtaget. Loven gælder for folk, der ejer et køretøj, og den skal også gælde for folk, der kører vanvidskørsel i en leaset bil.«

Men rådhuset og politiet arbejder vel tæt sammen?

»Det gør vi. Og jeg har som alle andre været dybt påvirket af episoderne på Langebro og på Christianshavn. Jeg deler bekymringen med mange københavnere over, at det foregår i vores by.«

Så ansvaret ligger hos ministeriet?

»Ja, det er helt åbenlyst.«

Skal vi have vanvidsbilisterne ud af København?

»Ja, det så jeg gerne. Det er også formålet med at kunne konfiskere leasede biler for at få den præventive effekt. Man skal ikke nyde særlig beskyttelse, fordi man kører i en leaset eller lånt bil.«