Fra i morgen koster det penge at parkere i udkanten af København

Betalingsområdet for parkering i København bliver onsdag udvidet til at omfatte dele af Valby, det ydre Nørrebro og det ydre Østerbro.

Foto: Rune Feldt. Fra den første marts koster det penge at parkere i Valby og på det ydre Nørrebro og ydre Østerbro.
Læs mere
Fold sammen

Fra i morgen, onsdag, skal der også betales for parkering i dele af Valby, på det ydre Nørrebro og det ydre Østerbro. Københavns Kommune indfører en ny parkeringszone kaldet gul zone, hvor det i tidsrummet mellem klokken 8-23 vil koste ni kroner i timen at parkere for besøgende. Om natten vil det koste 2 kroner.

Københavns Kommune indfører den nye parkeringszone for at gøre parkering i beboelsesområder mindre attraktiv for pendlere og skabe flere parkeringspladser til københavnere med en beboerlicens.

»Grundlæggende er den gule zone indført for at lette på parkeringssituationen for beboerne i området. Vi gør det mindre attraktivt at parkere for pendlere, som får et incitament til at tage en anden transportform ind til byen,« siger Morten Kabell, Teknik- og Miljøborgmester i Københavns Kommune.

For beboere er det muligt at købe en beboerlicens. Beboerlicensen vil koste fra 100 til 1.150 kr. om året afhængigt af bilens miljøpåvirkning. En elbil vil for eksempel koste 100 kr. om året.

Morten Kabell fortæller, at det har været et problem, at pendlere har parkeret deres biler i områder på det ydre Østebro, ydre Nørrebro og Valby.

»Det afgørende er at skaffe parkeringspladser og lette på trængslen for beboerne, fordi der har været en enstemmig følelse i Borgerrepræsentationen af, at det er for byens borgere, vi må tilrettelægge byen, og så må pendlerne finde en anden måde at komme ind til byen« siger Morten Kabell.

Københavns Kommune forventer, at indførslen af den gule parkeringszone vil betyde, at der bliver mindre pres på parkeringspladserne i det område.

»Der er ingen tvivl om, at der i det område, der nu bliver gul zone, har været et ret stort pres på parkeringspladserne, og det kan vi afhjælpe med en betalingszone. Vi har set med tidligere udvidelser af parkeringszonen, at det fører til en lettelse i antallet af parkeringer i gadebilledet,« siger Morten Kabell.