Fortovscyklister skræmmer fodgængere

Det er et stigende problem og en trist udvikling, at cyklister cykler på fortovene, mener Dansk Fodgænger Forbund. Ærgerligt at ikke alle cyklister overholder loven, erkender Cyklistforbundet, som ønsker ny kampagne.

Læs mere
Fold sammen

Cykelstier er til cyklister, og fortove er til fodgængere.

Alligevel synes der at herske en tvivl om, hvem der må befinde sig på sidstnævnte blandt landets cyklister. Det mener i hvert fald Dansk Fodgænger Forbund, der ser det som et stort, farligt og stigende problem, at cyklister landet over færdes på fortovene.

»Når cyklisterne kører på fortovet og overhaler tæt på, giver det mange forskrækkelser. Der er risiko for påkørsler og ulykker. Det er uholdbart som samfund, at så stor en gruppe blæser på reglerne. Det giver uoverskuelig trafik, når reglerne ikke bliver overholdt, og det er farligt både for dem selv og andre,« siger fodgængerforbundets formand Mikael le Dous.

Hos Cyklistforbundet erkender landsformand Jette Gotsche, at det er en udfordring at få alle cyklister til at overholde loven.

»Vi kan ikke komme uden om, at der er nogle cyklister, der ikke kører efter loven. Det er en konstatering, og det et ærgerligt, for der er sådan set ikke nogen, der ønsker mere end os, at alle cyklister kører ordentligt og opfylder lovgivningen. Det er vores største interesse, at de gør det,« siger Jette Gotsche.

Hun forklarer, at forbundet er klar over problemet, der er vokset i takt med antallet af cyklister i trafikken:

»Der er kommet mange flere cyklister, og der er også kommet mange flere gående, og efterhånden som pladsen bliver mere trang, så påvirker vi hinanden meget mere, end vi før har gjort. Jo flere cyklister, vi bliver, jo større bliver problematikken.

Ifølge Mikael le Dous er der ikke kun sket en stigning i antallet af de gange, cyklister tager turen op over kantstenen til fortovet. Omfanget af den type mennesker, der svinger forhjulet i den ulovlige retning, er også vokset.

»Før i tiden var det måske kun landsbytosser og halvfulde personer, der gjorde det, men nu er det bedste borgere, der gør det. Det værste er, at det er forældre med små børn, der tager dem med ud på cykel og lærer dem, at færdselsregler ikke er noget, man behøver at spekulere over. Der ser vi altså en meget kedelig udvikling, for de vokser jo op med den opfattelse, at man ikke behøver at rette sig efter færdselsloven.«

For at kunne gøre noget ved udfordringen med fortovscyklisterne er det ifølge Jette Gotsche nødvendigt med en kampagne på området, som først og fremmest kan klarlægge problemets omfang:

»Det er svært at vide, hvem der gør det, og hvor stort problemet er. Derfor har vi i mange år gerne villet lave en adfærdskampagne. Men det koster penge, som vi ikke har. Men det er noget, vi er i dialog med fodgængerforbundet om, for det er jo noget, der er til vores fælles bedste. Vi har jo alle sammen forskellige roller i trafikken. Nogle gange er vi cyklister, andre gange er vi gående, og det handler jo om, at vi får et godt samspil i trafikken til glæde for os alle sammen.«