Forskerne forventede det modsatte. Men coronanedlukningen har forværret luften i europæiske storbyer

Selvom vi har været meget hjemme de seneste tre år, har det ikke forbedret luftkvaliteten i Europa – snarere tværtimod. Og det er overraskende, fortæller forskerne bag ny undersøgelse fra Københavns Universitet.

Studiet har undersøgt luftkvaliteten i over 2.000 byer i hele verden. Forskerne fandt i gennemsnit en stigning i NO2 under de milde nedlukninger, særligt i Europa og Centralasien. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Svold
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Da coronapandemien skyllede ind over hele verden, lagde den byer – store som små – mere eller mindre øde.

Restaurant- og biografbesøg var i længere perioder forbudt, arbejdscomputeren tog permanent ophold på spisebordet, og det var bevæbnet med håndsprit og mundbind, når man vovede sig ud for at handle ind til sin surdej.

Men selvom vi har været meget mere hjemme, er den luft, vi hver dag indånder, altså ikke nødvendigvis blevet bedre i alle byer. Faktisk er udledningen af skadelige gasser fra transportmidler nogle steder steget.

Det viser ny forskning fra Københavns Universitet, skriver universitetet i en pressemeddelelse.

»Vi fandt, at milde restriktioner i gennemsnit fik mængden af NO2 til at stige med to procent på verdensplan og med næsten syv procent i Europa og Centralasien,« siger Heresh Amini, der er adjunkt på Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet og en af forskerne bag studiet.

NO2 er en type af gas, der særligt bliver udledt fra trafikken, og som kan være forbundet med lungesygdomme og i værste fald død. Hvis mængden af NO2 stiger, bliver luftkvaliteten dårligere.

»Vi troede, at fordi vi alle var hjemme, kunne det være med til at forbedre luftkvaliteten. Min oprindelige forventning var, at luftkvaliteten ville ændre sig en del,« siger ph.d.-studerende Jiawei Zhang, der er førsteforfatter på studiet.

Forskel på hård og mild nedlukning

Studiet har undersøgt luftkvaliteten i over 2.000 byer i hele verden. Forskerne fandt i gennemsnit en stigning i NO2 under de milde nedlukninger, særligt i Europa og Centralasien.

Stigningen kan ifølge forskerne skyldes, at vi har forsøgt at undgå situationer med mange mennesker.

»Befolkningen har måske været tilbøjelige til at tage bilen i stedet for offentlig transport under milde nedlukninger, hvilket kan have fået luftforureningen til at stige i nogle byer,« siger adjunkt Heresh Amini.

Studier har indtil nu ellers tydet på, at alle typer af nedlukninger har forbedret luftkvaliteten. Men forskningen fra Københavns Universitet viser det modsatte.

»Under moderate nedlukninger var der i gennemsnit stort set ingen forskel, men under mere omfattende nedlukninger ser vi en gennemsnitlig forbedring,« forklarer Heresh Amini.

Dermed peger studiet også på, at milde tiltag ikke er nok, hvis vi vil forbedre luftkvaliteten og bremse klimaforandringerne, slår han fast.