Forskere slår tvivl om ADHD-medicins effekt

En nyt studie af undersøgelser på ADHD-området peger på, at der mangler beviser for, at patienterne rent faktisk har nogen gavn af at tage medicinen.

Langtidsbivirkningerne af ADHD-medicinen er ikke undersøgt godt nok, lyder kritikken. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jonas Vandall Ørtvig
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Over 34.000 danskere tager ADHD-medicin – heraf er knap 16.000 under 20 år. Men der mangler beviser for, at de rent faktisk har nogen gavn af at tage medicinen, lyder konklusionen i et nyt stort studie, skriver Metroxpress.

»I øjeblikket betyder kvaliteten af undersøgelserne, at vi ikke kan sige med sikkerhed, om det forbedrer livet for børn og unge, hvis de tager metylfenidat mod ADHD,« står der i konklusionen af studiet, som har analyseret 185 studier af 12.000 børn og unge i USA, Canada og Europa.

At effekten af medicinerne ikke er bedre bevist, kommer bag på seniorforsker, psykolog Ole J. Storebø, hovedforfatter på gennemgangen af metylfenidat, som er det aktive stof i ADHD-mediciner, som for eksempel Ritalin og Concerta:

»Opfattelsen har været, at der er rigtig god evidens og effekt af disse mediciner, så det har været meget overraskende at finde ud af, at evidensen er så usikker på grund af den dårlige kvalitet af de inkluderede studier, at man ikke kan sige noget om størrelsen af effekten,« siger han til avisen.

Også hos generalsekretær for Bedre Psykiatri Thorstein Theilgaard vækker undersøgelsen stærk bekymring:

»Det ligner et yderst solidt studie. En rygende pistol, som dels peger anklagende på de medicinske regimer, som vi byder vores psykiatrisk syge børn og unge, dels på den manglende forskning.«

Et andet problem er ifølge Ole Storebø undersøgelserne af langtidsbivirkninger:

»De er heller ikke særlig gode, og det er et problem, da man ofte tager disse mediciner i mange år,« siger han.