Forskere peger på ny Øresundsforbindelse

En fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg bør ifølge ny rapport sættes på den politiske dagsorden. Trafikken over Øresund større end over Storebælt.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske og svenske politikere bør allerede nu begynde at planlægge nye trafikinvesteringer på mindst 50 milliarder kroner i en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg samt nye højhastighedsbaner og motorveje på Sjælland og i Skåne. Ellers vil et stort antal tog i hele Øresundsregionen om bare 10 år blive tvunget til at sætte farten ned på grund af flaskehalsproblemer, mens lastbiler med transitgods får vejene til at sande endnu mere til.

Det fremgår ifølge Berlingske Tidende af en ny rapport fra trafikforskerne Otto Anker Nielsen og Alex Landex fra DTU-Transport på Danmarks Tekniske Universitet.

Allerede i dag kører der flere togpassagerer over Øresund end over Storebælt. Og prognosen forudser, at der i 2018 vil være behov for at køre 300 tog dagligt mellem Skåne og Sjælland mod 200 mellem Sjælland og Fyn. Og det vil skabe massive flaskehalsproblemer på Øresundsbroen, Kastrupbanen og Kystbanen, fremgår det af rapporten, som offentliggøres på en Øresundskonference fredag.

/ritzau/