Forsker: Taxachaufførerne må vænne sig til Uber

Samkørselstjenester som Uber er kommet for at blive, vurderer en trafikforsker, der opfordrer politikerne til at indføre ny lovgivning på området.

ARKIVFOTO 2014 af Uber taxi app- - Se RB 19/11 2014 07.10. Taxibranchen frygter ikke konkurrence fra det nye koncept Uber, hvis det foregår på lovlig vis. (Foto: KAI PFAFFENBACH/Scanpix 2014) Fold sammen
Læs mere
Foto: KAI PFAFFENBACH
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er helt forståeligt, at nye samkørsel-app Uber skaber panderynker blandt de danske taxachauffører. Men de må ganske enkelt bare vænne sig til konkurrencen.

Sådan lyder den kontante melding fra Harry Lahrmann fra trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet.

»Der er ikke noget at sige til, at taxabranchen føler sig truet af Uber og andre samkørselstjenester som GoMore, men hele deleøkonomien er en trend, som bliver svær at komme uden om,« siger han.

Samtidig påpeger Harry Lahrmann, at den danske lovgivning ikke er gearet til de nye situationer, der vil opstå med Uber og andre tjenester, der muliggør deleøkonomi.

»Hvis vi deler det hele, så er der til sidst ikke noget tilbage at betale skat af. Ud fra et bæredygtighedsperspektiv er det en god ordning, fordi det sparer CO2 og giver færre biler på vejene, men skattesystemet vil samtidig komme under pres, når deleøkonomien for alvor breder sig. Så politikerne må finde ud af, hvordan det skal reguleres,« siger han.

Trafikstyrelsen har meldt Uber til politiet for brud på loven om personbefordring. Men det er ifølge Harry Lahrmann svært at gennemskue, hvem der har de bedste forudsætninger for at vinde det juridiske slagsmål:

»Begge parter har ret: Det er lovligt at køre sammen og deles om udgifterne, når chauffør og passager skal samme sted hen, men hvis det gøres systematisk bliver det en gråzone.«

Ifølge trafikforskeren bevæger Uber sig især ind i en gråzone med tjenesten UberBlack, hvor kunden bliver hentet i en luksusbil, mens chaufføren lover højt serviceniveau. Til gengæld mener Harry Lahrmann, at hovedtjenesten UberPop, der giver adgang til billigere biltransport, peger direkte ind i fremtidens form for deleøkonomi, som med tiden vil blive reguleret:

»I takt med, at det udbredes til resten af landet, vil jeg tro, at der kommer regler som på boligmarkedet, hvor det første af det, du tjener, vil være skattefrit, men efter et vist beløb må du betale skat.«