Forsinkelser skyldes udslidte tog, ikke spor

I årevis har Banedanmarks spor og signaler fået skylden for forsinkelser. Men tal viser, at DSBs udslidte tog har overtaget rollen som sorteper.

Sporarbejde på Kystbanen. Arkivfoto: Carsten Gregersen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

For få år siden blev Banedanmark bestormet med kritik. De gamle, slidte spor og udtjente signaler var skyld i massive forsinkelser - ikke mindst i de varme sommermåneder, lød kritikken.

Men nu er situationen vendt. Den millioninvestering i sporrenovering, som kritikken udløste, har forbedret skinnerne. Og jernbanenettets tilstand er nu så god, at Banedanmark for andet år i træk lever op til aftalen med Transportministeriet om, hvor meget skinnernes og signalernes tilstand må påvirke togdriften.

DSBs eget materiel – togvogne og lokomotiver – og personaleplanlægning har dermed overtaget den lidet morsomme rolle som hovedproblemet bag forsinkelser i afgang og ankomst.

DSB: Tilbage til normalen
Den del af togenes rettidighed, som Banedanmark er ansvarlig for, lå i 2008 på 95,4 pct. – over statens resultatkrav på 94,8 pct. Og hele 1,1 procentpoint bedre end i det togmæssige rædselsår 2007.

De gode takter fortsatte i januar, hvor Banedanmark ligeledes lå over resultatkravet.

- Jernbanens tilstand er nu så god, at Banedanmark de sidste to år har levet op til det krav, vi har for togforsinkelser. Så hvis passagererne oplever flere forsinkelser, så skyldes det ikke flere forsinkelser fra Banedanmarks spor og signaler, siger områdechef i Trafikstyring, Banedanmark, Klaus Bergman.

Banedanmark og DSBs tal viser, at Banedanmark gøres ansvarlig for 44,4 pct. af forsinkelserne på fjern- og regionaltrafikken i januar. Togselskaberne stod for 46 pct. af forsinkelserne, typisk forårsaget af personalemangel eller maskinelle nedbrud.

Tal fra DSB selv viser, at man har kunnet giver DSB og selskabets maskinpark ”skylden” for hovedparten af forsinkelserne i otte ud af de seneste 12 måneder.

Hos DSB er man udmærket klar over, at især de gamle lokomotiver af typen ME, som hovedsageligt kører på Sjælland, forårsager store problemer.

- Samlet set er rettidigheden blevet bedre over de senere år. Ser vi historisk på det, har fordelingen af forsinkelser og fejl procentmæssigt typisk været, at DSB stod for 50 pct., Banedanmark for 40 pct. og andre, uforudsete hændelser for de sidste 10. I dette årti har vi haft en årrække, hvor der var massive problemer med jernbanenettet, men nu er vi vendt tilbage til det typiske mønster. Man kan også sige, at DSBs fejlniveau antalsmæssigt har været relativt konstant, siger Ove Dahl Kristensen, underdirektør i DSB.