Formand for regionens sundhedsudvalg »meget overrasket« over »112-dødsfald«

Torsdag aften døde en borger med hjertestop, efter at et vidne ikke kunne komme igennem til vagtcentralen, da personen ringede 112. Hændelsen kommer bag på Christoffer Buster Reinhardt (K), der er kommet i tvivl om de tal, han og de andre politikere i sundhedsudvalget har fået præsenteret af Region Hovedstadens Akutberedskab.

 
Region Hovedstadens Vagtcentral har et stort problem med mistede opkald, i videoen her får du et overblik over, hvad det betyder for dig, når du ringer 112. Grafik: Kristian Stauning Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Christoffer Buster Reinhardt (K) er formand for sundhedsudvalget i Region Hovedstaden. Han mener, at hovedstadens borgere altid skal kunne være trygge ved at få hurtig hjælp, når de ringer 112.

Men politikeren er kommet i tvivl, om de kan være det, efter en borger torsdag afgik ved døden efter at være faldet om med hjertestop, hvor et vidne forsøgte at ringe 112 og bad om akut hjælp, men ikke kunne komme igennem.

»Ud fra de tal, som vi har fået fra Akutberedskabets direktion, kan man godt være tryg. Men når I bringer sådan en historie her, bliver jeg bekymret. Og derfor skal de tal selvfølgelig tjekkes efter, ligesom både det overordnede problem og den her konkrete sag skal undersøges,« siger Christoffer Buster Reinhardt.

De omtalte tal blev tirsdag præsenteret af Akutberedskabets direktion på et oplæg til sundhedsudvalget. Her fortalte de, hvordan 99,5 procent af alle opkald til 112 kommer igennem til vagtcentralen inden for 30 sekunder, og at 95 procent af opkaldene går igennem inden for 10 sekunder.

Vidnet til torsdagens hjertestop ringede 112 og kom igennem til alarmcentralen, som har til opgave at viderestille opkaldet til politi, brand eller ambulance. Men opkaldet kunne ikke viderestilles til den sundhedsfaglige vagtcentral, fordi alle medarbejdere var optaget.

Der blev anmodet om en ambulance uden om det sædvanlige system. Men fordi viderestillingen til vagtcentralen mislykkedes ad flere omgange, blev hjælpen til borgeren i den livstruende situation forsinket.

Først efter flere minutter kom borgeren i kontakt med vagtcentralen, hvor en sundhedsfaglig medarbejder kunne give instruktioner om førstehjælp. Hjerteløbere kan også først sendes afsted, når borgeren kommer igennem til vagtcentralen.

Det er uvist, om borgerens liv kunne være reddet, hvis 112-opkaldet var gået direkte igennem til vagtcentralen.

Hovedstadens Beredskab, der driver alarmcentralen, bekræfter hændelsen.

»Meget overrasket«

30 nuværende og tidligere medarbejdere fra regionens vagtcentral fortalte i sidste uge til Berlingske, hvordan vagtcentralen gennem længere tid ikke har kunnet besvare tusindvis af borgeres potentielt livsnødvendige opkald til 112 med det samme.

Whistleblowere fra vagtcentralen har ligeledes sendt visuel dokumentation til Berlingske, som afslørede, at vagtcentralen på visse dage over sommeren havde op mod 200 opkald i døgnet, hvor regionen ikke kunne besvare opkaldet øjeblikkeligt.

Medarbejderne har affotograferet tal for 29 døgn de seneste tre måneder. I løbet af de 29 døgn var der mindst 2.482 mistede opkald.

På grund af den seneste uges store fokus på de mistede 112-opkald  i Region Hovedstaden, undrer formanden for regionens sundhedsudvalg sig også over, at det kan ske.

»Jeg forventer ikke, at nogen har siddet på hænderne, siden problemet blev beskrevet i sidste uge. Jeg forventer da helt klart, at man allerede nu sørger for, at det ikke sker. Derfor overrasker det mig også meget, at det her sker nu,« siger Christoffer Buster Reinhardt:

»Helt generelt er der behov for, at vi får undersøgt området helt i bund. Derfor sætter vi også en undersøgelse i gang, for det hverken kan eller skal være sådan, at borgerne føler sig utrygge, om de kommer igennem, når de ringer 112. Det skal der ikke være nogen tvivl om, at man kommer.«

Kan I virkelig vente til 5. oktober, hvor undersøgelsens resultater kommer, med at handle politisk?

»Opkaldene skal selvfølgelig besvares hurtigt, når folk ringer 112. Det har ikke noget med undersøgelsen at gøre. Så hvis Akutberedskabet har for mange opkald, skal de have flere på arbejde – det er jo helt logisk.«

Men kan I ikke gøre noget fra politisk side allerede nu?

»Det har vi allerede gjort ved at fortælle Akutberedskabet, at de skal i gang med at se på bemandingen.«

De mange mistede opkald er blevet forklaret med genåbning, landskampe og flere folk i nattelivet – det her skete en helt almindelig torsdag aften. Hvordan hænger det sammen?

»Det undrer mig også, og jeg forventer, at man undersøger, hvad der skete i går. Der kan være mange grunde, og det må vi finde ud af i en undersøgelse af den her hændelse.«

Advaret i 2020

Berlingske har beskrevet, hvordan Christoffer Buster Reinhardt allerede i februar 2020 modtog en mail fra en bekymret medarbejder. I mailen beskrev den anonyme medarbejder de mistede opkald og en række andre problemer med at få sendt ambulancer og lægebiler hurtigt af sted til borgerne.

Medarbejderen skrev, at de havde mistet et opkald, der drejede sig om hjertestop, og at medarbejderen først flere minutter senere havde ringet tilbage til borgeren. Hjælpen var også her blevet forsinket.

Medarbejderen fik aldrig svar på sine bekymringer om de mistede opkald, og »mistede troen på systemet fuldstændig«.

Du blev allerede i februar 2020 advaret af en medarbejder om, at der mistes opkald til 112. Hvorfor skal der episoder som denne til, før I handler på et problem, som du og andre tilsyneladende har været oplyst om i lang tid?

»Jeg synes, præmissen om, at jeg var oplyst, er forkert. Hændelsen, jeg blev orienteret om, var indberettet. De mistede opkald fremstod ikke som et problem, og jeg har overhovedet ikke været klar over de her ting. Det kom fuldstændig som et chok, fordi vi altid havde fået at vide, at for mange ringede 1813, og for få ringede 112,« siger Christoffer Buster Reinhardt.

Et flertal i regionsrådet stemmer tirsdag for en intern undersøgelse af problemet med de mistede opkald. Resultatet af undersøgelsen skal være klar 5. oktober.

Dansk Folkeparti og Liberal Alliance har kritiseret undersøgelsen for at være utroværdig, fordi regionen skal undersøge sig selv. Derfor har de foreslået at igangsætte en uvildig undersøgelse af forholdene i Region Hovedstadens Akutberedskab.

Akutberedskabet oplyser, at alle opkald bliver håndteret, og at man trygt kan ringe 1-1-2.

LÆS MERE