Forbund puster til regeringens »grønne ambitioner«: Vil udbrede populært fradrag

Med et forslag mener flere organisationer at kunne indfri en del af regeringens grønne ambitioner, mens det kommer en stor gruppe til gode økonomisk.

Som fradraget er i dag, menes det ikke at tilgodese en stor gruppe af pendlere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Bæk/Ritzau Scanpix (arkiv)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Flere organisationer slår sig nu sammen om et forslag til skatteminister Jeppe Bruus (S), der med ét kan gøre livet økonomisk lettere for cyklister, samtidig med at regeringens »grønne ambitioner« hjælpes på vej.

Forslaget fra blandt andet Cyklistforbundet og Gate 21, der arbejder med at skrue op for den grønne omstilling i Østdanmark og Sydsverige, er, at udbrede det populære kørselsfradrag, som for nylig fik hævet taksterne set i lyset af de stigende priser på brændstof.

De mener, at fradraget også skal komme til gavn for cyklister, der har mere end seks kilometer frem og tilbage på arbejde, og at beskatningen på arbejdsgiverbetalte cykler sættes ned.

Som de skriver i brevet til Jeppe Bruus, tilgodeser kørselsfradraget nemlig ikke cyklister, sådan som det er skruet sammen i dag.

Kørselsfradraget har i mange år givet pendlere, der har mere end 25 kilometer til og fra arbejde, et skattefradrag på 1,90 kroner pr. kilometer de første 120 kilometer og 0,95 kroner ved mere end 120 kilometer. Men ofte vil personer med de distancer ikke hoppe på cyklen, lyder argumentet.

Derfor foreslår de i stedet, at der oprettes et fradrag målrettet cyklister på 2,16 kroner pr. kilometer, når de har mellem 6 og 120 kilometer frem og tilbage på arbejde, og 1,08 kroner pr. kilometer, når distancen er over 120 kilometer.

Forfatterne bag brevet mener, at det vil »bidrage til at opbygge en større robusthed i transportsystemet, så Danmark fremover bliver mindre sårbar over for prishop på tankstationernes pristavler«, og at det »vil kunne levere effektivt på regeringens grønne ambitioner på transportområdet«.

Inspirationen bag forslaget om at nedsætte beskatningen på arbejdsgiverbetalte cykler kommer imidlertid fra europæiske lande som Frankrig og Holland. Her kan virksomhederne henholdsvis give cykler til medarbejderne på en pris op til 400 euro skattefrit og givet et tilskud på 0,19 euro per kilometer i pendling, uanset om den foregår i bil eller på cykel. I Danmark bliver medarbejdere, der får en arbejdsgiverbetalt cykel, beskattet af virksomhedens samlede cykeludgift plus moms, fremgår det af brevet.

Blev hævet for nylig

På grund af den stigende inflation – herunder de stigende benzinpriser – blev taksterne for kørselsfradraget hævet af Skatterådet i april med tilbagevirkende kraft for hele 2022. Det er også i dette lys, forslaget skal ses, lyder det i brevet til Jeppe Bruus.

Taksterne for kørselsfradraget er dermed højere i 2022.

  • 0-24 kilometer: Intet fradrag
  • 25-120 kilometer: 2,16 kroner/km (1,90 kroner i 2021)
  • Over 120 kilometer: 1,08 kroner/km – 2,16/km i yderkommuner (I 2021: 0,95 kroner – 1,90 kroner i yderkommuner)

De foreslåede takster for cyklister er:

  • 0-6 km: Intet fradrag
  • 6-24 km: 2,16 kroner/km
  • 24-120 km: 2,16 kroner/km (som det eksisterende fradrag)
  • Over 120 km 1,08 kroner/km (som det eksisterende fradrag)

Alle taksterne er pr. kilometer pr. dag.