Forbrugerrådet: Bolighus vildledte forbrugerne ved populært brandudsalg

Forbrugerrådet mener, at Illums Bolighus vildledte kunderne, da de solgte ud af designermøbler, tøj, tekstiler og børneudstyr på deres populære brandudsalg.

Forbrugerrådet mener, at Illums Bolighus vildledte kunderne, da de solgte ud af designermøbler, tøj, tekstiler og børneudstyr på deres populære brandudsalg.  Fold sammen
Læs mere

»Købt som beset« stod der både på store skilte og på kvitteringerne, da tusindvis af danskere i forrige uge stod i lange køer i håb om at gøre et brandgodt tilbud, da Illums Bolighus holdt brandudsalg.

Natten til 3. september hærgede en voldsom ildebrand den øverste etage af Illums Bolighus i København, og bolighuset valgte derefter at sætte over halvdelen af deres varer på brandudsalg, hvor alle berørte varer blev solgt til halv pris på grund af lette røgskader.

Men ifølge seniorjurist i Forbrugerrådet Tina Dhanda vildledte Illums Bolighus forbrugerne om deres rettigheder, når de skrev ‘købt som beset’. Langt de fleste kunder vil tro, at de dermed har givet afkald på reklamationsretten.

»Jeg mener, at når Illums Bolighus skriver »købt som beset« om de varer, som de solgte på brandudsalget, så vildleder de forbrugerne om deres retsstilling. En virksomhed som Illums Bolighus kan ikke bare tage et generelt forbehold» købt som beset« -  at uanset hvad varen må vise sig at have af fejl eller mangler i fremtiden, så kan du ikke komme og klage over det, fordi varen er ‘købt som beset’. Det er ikke lovligt at lave sådan et vilkår,« slår Tina Dhanda fast.

Når Illums Bolighus skrev på kundernes kvitteringer, at varen er ‘købt som beset’ pga. brandudsalget er det vildledning. Kunderne kan stadig klage, hvis der viser sig en fejl eller mangel ved varen inden for de første to år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Trine Steengaard.

Illums Bolighus kan ikke aftale sig ud af reklamationsretten, da den er fastsat af købeloven. Viser der sig en fejl eller mangel ved en vare i de første to år efter købet, skal forhandleren løse problemet uden udgifter og unødigt besvær for kunden.

Den 2-årige reklamationsret gælder for alle varer og dele, både nye og brugte, udstillingsmodeller og varer købt på udsalg eller brandudsalg.

Kunderne kan dog ikke forvente at have en god sag, hvis de klager over lugtgener, da det har været alment kendt, at Illums Bolighus holdt brandudsalg, fordi der havde været brand i bygningen.

»Men hvis stoffets slidkvalitet på stolen eller sofaen ikke er god nok, at elektronikken står af efter et halvt år, eller at kjolens lynlås går i stykker, så kan du selvfølgelig reklamere over det. For det har intet med deres brandudsalg at gøre,« forklarer forbrugerjuristen.

 

Var det overhovedet et »brandgodt« tilbud?

BT har set på flere billeder fra brandudsalget og kan konstatere, at flere varer kunne fås billigere eller til samme pris i andre butikker - og hvor man stadig havde retur-og bytteret samt ikke løb en risiko for lugtgener.

Her ses bamser og dukker fra Smallstuff, der bl.a. hos Stylepit kunne fås til samme pris - dog uden lugtgener og med 50 dages gratis retur (fri fragt ved køb over 299 kr.). Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Tuxen.

I børnetøjsafdelingen blev solgt tøj fra sommerkollektionen, der flere steder kan fås med rabat bl.a. en dragt fra Mini A Ture hos Lovelymine.dk, hvor man sparer 60 pct. Fold sammen
Læs mere
Foto: Trine Steengaard.

Hvis varen var til salg i Illums Bolighus til fuld pris inden branden, var bolighuset i deres gode ret til at sælge med 50 pct. besparelse, selv om andre butikker tager det samme eller sælger billigere, forklarer Tina Dhanda.

Men hvis det viser sig, at Illums Bolighus solgte varer på brandudsalget, som inden branden var eller har været på udsalg, kan det være misvisende, forklarer forbrugerjuristen.

»Det afgørende her er hvilken pris, der var gældende i Illums Bolighus umiddelbart forud for brandudslaget, for det er den pris, de må sammenligne med. Hvis et børnestel inden brandudslaget var sat ned fra 600 kr. til 300 kr. f.eks. på sommerudsalget, så må de ikke sælge det til 300 kr. på brandudslaget. Så skulle de give 50 pct. af de 300 kr.,« siger Tina Dhanda.

Her ses bamser og dukker fra Smallstuff, der bl.a. hos Stylepit kunne fås til samme pris - dog uden lugtgener og med 50 dages gratis retur (fri fragt ved køb over 299 kr.). Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Tuxen.

Denne isspand fra Stelton fås også flere steder med en rabat på ca. 50 pct. bl.a. hos Johannes Fog. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Tuxen.

Børneafdelingen i Illums Boligus solgte interiør fra bl.a. Kids By Friis, der også kunne fås i Babysam uden lugtgener og med samme besparelse på 50 pct., hvor kunden var langt bedre stillet med bl.a. 365 dages fuld returret. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Tuxen.

Q&A med Illums Bolighus

Sofie Moll, marketingchef i Illums Bolighus

Ved brandudsalget skrev I, at varerne var ‘købt som beset’. Kan kunderne så stadig klage over fejl og mangler?
»Det må vi jo så forholde os til, hvis det bliver tilfældet. Det er klart, at hvis skjortens ærme er syet omvendt på, eller stolen braser sammen, så har det intet med branden at gøre.«

Forbrugerrådet mener, I vildleder, når I skriver ‘købt som beset’. Hvad mener I om det?
»Det er vi da kede af, for det har aldrig været vores intention at vildlede. Det har kun været vores intention at informere kunderne om, at varerne på brandudsalget kunne have lugtgener.«

Hvorfor brugte I formuleringen »købt som beset«, der ifølge Forbrugerrådet ikke er lovlig?  
»Det gjorde vi ud fra den kommunikationsvinkel, at vi ville være sikre på, at vores kunder var bekendte med, det var varer, vi ikke 100 pct. kunne leve op til kvalitetsmæssigt pga. røgskader.«

Når I skriver »købt som beset« kan det lede tankerne hen på, at man giver afkald på reklamationsretten. Kunne I ikke bare have skrevet, at der var risiko for lugtgener?
»Det kunne man godt have gjort. Det var ligesom bare den måde, det blev formuleret på i kampens hede.«

Solgte I varer, som I tidligere har haft på udsalg? f.eks. på sommerudsalget?
»Nej, det gjorde vi ikke. Det var kun nye varer. Der var nogle dyner på udsalg inden branden, som vi gav yderligere 50 pct. på.«

Et af BTs eksempler viser, I solgte nogle puder, der var udgåede. Er det i orden?
»Det er da ikke i orden, at der har været udgåede varer med på brandudsalget, men der kan jo hoppe en vare med, når der er så mange varer. Det har aldrig været vores intention at være udspekulerede.«