Forbrugerråd: Jagt på forsikringssyndere går over stregen

Forbrugerrådet Tænk kritiserer, at forsikringsselskaber bruger skjulte optagelser og går undercover på Facebook for at efterforske mulig forsikringssvindel.

Birger Lang Mark er en af dem, som har været under overvågning af sit forsikringsselskab. Læs hans historie her. Fold sammen
Læs mere
Foto: Martin Dam Kristensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Må dit forsikringsselskab filme dig, når du køber ind, elle følge dig på Facebook med en falsk profil, hvis de har mistanke om, at du svindler med forsikringen?

Svaret er klart nej, mener Forbrugerrådet Tænk. Ifølge direktør Lars Pram er den slags efterforskning ude af proportioner og går over stregen.

»Nogle af de metoder, som selskaberne bruger i dag, kan være meget intimiderende. Det kan være metoder som naboudspørgning, undercover-aktioner på Facebook eller detektivarbejde,« siger Lars Pram.

Spørgsmålet om forsikringsefterforskning har vakt debat, efter Berlingske fredag kan fortælle, at forsikringsselskaber eksempelvis bruger skjulte optagelser eller sociale medier til at efterforske en person, hvis der er mistanke om svindel.

Lars Pram understreger, at han tager stærkt afstand fra forsikringssvindel. Men er der mistanke om, at der fifles, så er det også strafbart og derfor en sag for politiet og ikke forsikringsselskabet, siger han.

»Vi mener, at hensynet til forsikringstager og forbruger må veje tungest. Man er uskyldig, indtil andet er bevist. Hvis der skal foretages egentlig efterforskning, så mener vi, at det en sag for politiet,« siger Lars Pram, der ikke vil gå ind i en diskussion om, hvorvidt politiet har ressourcer til at se på de sager, hvor selskaberne er mistænksomme.

»Det er politiet, der efterforsker sager om brud på straffeloven. Hvis det er opgaver, som de vurderer som vigtige, så regner jeg med, at de går ind i det,« siger han.

Lars Pram efterlyser bedre og strammere regler for, hvordan forsikringsselskaberne må agere. Det kan konkret gøre sig gældende ved at stramme op på forsikringsbranchens eget etiske regelsæt samt den officielle bekendtgørelse for god skik for blandt andre forsikringsselskaber.

»Det er nødvendigt, at der kommer bedre fælles regler for, hvordan selskaberne må overvåge kunder, der mistænkes for svindel,« siger Lars Pram.