Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Forbrugerombudsmand Henrik Øe vil stoppe falske brugeranmeldelser på internettet. Derfor har han netop sendt nye retningslinjer i høring, skriver Jyllands-Posten.
Ombudsmanden håber at skabe åbenhed og større mulighed for at kontrollere, om anmeldelserne er ægte.
»Det er et meget vanskeligt område at føre kontrol med. Retningslinjerne giver mig et håndtag, så jeg i fremtiden kan tage sager op, for man skal kunne stole på anmeldelsessiderne og deres ratings,« siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.
Avisen har fået aktindsigt i udkastet til de nye retningslinjer, som ikke blot gælder danske sider som Trustpilot, mens også udenlandske tjenester som Hotels.com, der markedsfører sig på dansk, men er hjemmehørende uden for EU.
Det fremgår af udkastet, at indsamling af anmeldelser skal ske på en »objektiv måde, der kan kontrolleres«, og at det tydeligt skal fremgå, om en offentliggjort brugervurdering er indgivet »uanmodet«, »efter opfordring« eller »indgivet mod betaling eller anden fordel«. Derudover indeholder retningslinierne krav om, at virksomheden kan tage til genmæle.