Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det er »foruroligende«, at to ud af tre børnehavebørn foretrækker at spille iPad frem for at lege med andre børn.
Sådan lyder det fra formanden for Forældrenes Landsforening, Dorthe Boe Danbjørg.
»Jeg synes, det er foruroligende, at børn i den grad foretrækker iPad frem for at lege med venner, og det er klart, at der skal reageres på det. Vi forældre har et stort ansvar for at sikre, at børn bruger iPads på en måde, så den stimulerer til at indgå sociale relationer, leg og læring og ikke til isolation,« siger Dorthe Boe Danbjørg.
Undersøgelsen, der er foretaget af Børnerådet i cirka 100 børnehaver landet over, viser, at 66 procent af børnene hellere vil spille på iPad end lege sammen med nogle børn, de kender.
60 procent af børnene fortæller ifølge undersøgelsen, at de mest sidder alene og bruger iPaden derhjemme.
Forældreformanden mener, at forældrene skal være mere opmærksomme på, hvor meget tid deres børn bruger foran skærmen.
»Vi forældre skal engagere os i børns brug af iPad lige som alt andet, de laver. Vi skal gå ind i det og ikke bare lade iPaden være en slags børnepasningsmaskine,« siger Dorthe Boe Danbjørg, der også peger på, at børn kan have gavn af at bruge iPad, som kan stimulere til leg og læring.
Forældreformanden efterlyser en mere principiel diskussion om børns stillesiddende aktiviteter.
»Jeg synes, vi har brug for en grundlæggende diskussion om vores brug af iPads, telefoner og skærmtid både i hjemmene og i institutionerne. I SFOen fylder brugen af stillesiddende aktiviteter rigtig meget. Samtidig kan vi se, at vi bliver mere og mere overvægtige. Vores børn har også brug for en anden form for stimulans,« siger Dorthe Boe Danbjørg, der mener, at forældre skal sørge for den korrekte dosering af iPaden.
»Som alt andet har forældrene jo ansvaret for, hvad børnene laver. Hvis de ikke adgang til iPaden, så bruger de den jo heller ikke. Vi skal tilbyde vores børn mange aktiviteter, inklusive iPad, men vi skal også stimulere dem til at indgå sociale relationer, til at komme ud og lege i haven eller på legepladsen,« siger hun.