Forældre vælger ikke skole efter topkarakterer

På den ene skole regner eleverne ikke til mere end et 7-tal, på den anden scorer de masser af 10-taller. Men karaktererne betyder tilsyneladende ikke det store, når forældre skal vælge ny folkeskole til deres barn, viser ny undersøgelse.

Det er ikke sikkert, at Tobias Søby (tv.), Rebekka Rosenbæk og Emilie Østergaard fra 3. d på Dragør Skole Nord selv er klar over det, men de går på den skole herhjemme, der scorer højest, når det handler om karaktergennemsnit ved afgangsprøven. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Et par klik med musen og vupti kan forældrene se, om børnene på naboskolen klarer sig bedre end eleverne på den skole, hvor sønnike suger lærdom og andet godt til sig. Sådan har det været i næsten ti år, men langt de fleste forældre mener ikke, at skolernes karakterer er værd at klikke og kikke efter, hvis man skal finde en ny folkeskole til sit barn.

Ifølge en undersøgelse, som Rambøll har foretaget i forbindelse med evalueringen af frit skolevalg, er det kun én ud af ti forældre, der har undersøgt skolens karakterer, før de flytter deres barn.

»Det er min opfattelse, at forældrene ikke lægger vægt på karaktererne, men på børnenes trivsel på skolen. Forældrene er også interesserede i det faglige, men det er et bredere faglighedsbegreb end det, der måles direkte ved karaktererne. I gamle dage talte vi jo om dannelsen, og det eksisterer stadig i forældrenes bevidsthed. De ønsker, at børnene bliver gode borgere,« siger lektor Birte Ravn fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, der har forsket i skolers forældresamarbejde.

Skolerne har siden 2003 skullet offentliggøre deres afgangskarakterer, og det har igennem årene medført heftig debat. Senest da VK-regeringen ønskede at offentliggøre resultaterne af de ti nationale test fra 2. til 8. klasse, og tidligere undervisningsminister Troels Lund Poulsen (V) introducerede en rangliste over skolerne, baseret på socialt korrigerede karakterer.

Men ifølge Rambøll-undersøgelsen er skolernes gennemsnitskarakterer det parameter, som forældrene tillægger mindst betydning, når deres barn skal skifte folkeskole. Forældrene går mere op i, om barnet har kammerater på den nye skole, og om skolen har bedre undervisning, pædagogik og idégrundlag, end den gamle havde. »Det kunne tyde på, at det er stor ståhej for ingenting,« siger Birte Ravn.

Lærerformand glad for forældres holdning

Men undersøgelsen får ikke Anders Bondo Christensen, der er formand for Danmarks Lærerforening, til at ryste på hånden i kritikken af de offentliggjorte karakterer.

»Karaktererne bliver misbrugt som et kvalitetsparameter for skolerne. Men jeg er glad for, at forældrene ikke er faldet for det, og jeg ser det som et sundhedstegn. Forældrene vægter barnets trivsel og tryghed i skolen,« mener lærerformanden.

Forældrenes afslappede holdning får på den anden side heller ikke folkeskoleordfører Karen Ellemann (V) til at droppe yderligere krav om offentliggørelse af resultater.

»Der er ingen mennesker, der bliver klogere af, at man tilbageholder information. Jeg er helt med på, at karaktererne alene intet siger om, hvor god en skole er. Karakterer er ét blandt mange evalueringsværktøjer,« siger Karen Ellemann, der også mener, at ranglister er et vigtigt bidrag til viden om folkeskolernes resultater for f.eks. skolebestyrelser og kommuner.

I Dragør Kommune er man vant til, at de lokale folkeskoler scorer topkarakterer, og skoleleder Carsten Maas fra Dragør Skole er enig i, at karaktererne ikke er det vigtigste for skolevalget. Han mener dog, at karaktererne spiller en rolle i sammenhæng med skolens generelle læringsmiljø og almindelige omdømme. »Det er mit indtryk, at forældrene har orienteret sig godt på skolens hjemmeside, inden de søger skolen,« siger Carsten Maas.