Forældre siger god for SMSer i undervisningen

Næsten hver femte forælder til skolebørn finder det OK, at deres poder bruger mobiltelefonen i timen, selv om det ikke har noget med undervisningen at gøre. Mangel på respekt, mener lærerforeningen, mens undervisningsministeren efterlyser klare retningslinjer for mobilbrug.

MODELFOTO. Forældre mener, det er i orden, at skoleelever sender SMSer i skolen.  Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Skoleelever skal have lov til at tjekke mobiltelefonen i ny og næ, selv om de bliver undervist, og telefonen ikke bruges i undervisningen.

Det mener 18 procent af forældrene til skoleelever ifølge en meningsmåling, som analysebureauet Epinion har lavet for Danmarks Lærerforening, hvis formand er godt og grundigt fortørnet over meldingen.

»Det er et klart signal om, at man ikke respekterer den store værdi, som undervisningen har. Så, jeg tror, det er helt afgørende med en holdningsændring, så vi får skabt respekt omkring undervisningen,« siger Anders Bondo Christensen.

78 procent af forældrene siger nej til ikke-undervisningsrelateret mobilbrug, og det glæder undervisningsminister Christine Antorini (S), at det trods alt er et stort flertal, der vil have deres børn til at holde fingrene fra mobilen, når der undervises.

Men de 18 procent fylder mest i både Anders Bondo Christensen og ministerens bevidsthed. Det er 18 procentpoint for meget, lyder meldingen.

»Jeg synes ikke, det er i orden at bruge mobiltelefon i timen, når det ikke har noget med undervisningen at gøre. Og det understreger behovet for, at der er nogle meget tydelige spilleregler for god ro og orden, som skolebestyrelsen er inde over, og som bliver kommunikeret klart til forældrene, som man skal tage fat i med det samme, hvis deres børn ikke overholder de fælles spilleregler,« siger Christine Antorini.

Søndag skabte professor i pædagogik ved Aarhus Universitet Niels Egelund debat ved at tale for flere og hårdere sanktionsmuligheder mod elever, der ikke kan finde ud af at forholde sig roligt og derfor forstyrrer undervisningen.

Undervisningsministeren vedkender, at støjniveauet er et problem, men mener ikke, at sanktioner er vejen frem. Christine Antorini mener - ligesom Anders Bondo Christensen - at der er brug for en holdningsændring, og den skal ske i tæt samarbejde mellem skole og forældre.

Venstres folkeskoleordfører, Karen Ellemann (V), understreger også behovet for, at tage debatten hele vejen rundt, hvis der skal opstå en større respekt for undervisningssituationen.

»Hvis ikke det samarbejde eksisterer, og der er en gensidig respekt for undervisningsopgaven, så kommer vi aldrig til at vende den her udvikling,« siger Karen Ellemann og pointerer, at forældrene har et stort ansvar for at markere over for deres børn, at mobilen skal blive liggende i tasken.

»Det er jo ikke opstået af ingenting«.

Og så peger pilen på forældrene, hvis landsorganisation Skole og Forældre, der skyder skylden for holdningen til det forstyrrende mobilbrug på vores daglige fokus på at være tilgængelig.

»Det afspejler nok den generelle tendens, der i samfundet, nemlig at vi tjekker vores telefon rigtig tit. Jeg kan jo ikke selv se mig fri for at gøre det, men jeg ved også godt, at det er forstyrrende,« siger Mette With Hagensen, der er formand for Skole og Forældre.

Hun udtrykker forståelse for, at eleverne kan miste koncentrationen, men anbefaler, at eleverne finder alternativer til at SMSe eller spille på mobilen.

»Skal der adspredelse til, så må der bruges pædagogiske værktøjer og ikke mobiltelefon«.

Både Karen Ellemann og Christine Antorini afviser et generelt forbud mod mobiltelefoner i klassen, da de kan bruges i undervisningen.

DEBAT | Synes du, elever skal have lov til at bruge deres mobiltelefon i timen, selvom det ikke har noget med undervisningen at gøre? Deltag i debatten nedenfor på Berlingske Facebook-side.