Forældre mister langsomt tilliden til det faglige udbytte af hjemmeundervisning: »Tiltroen er faldet ret markant, må man sige«

En undersøgelse viser, at forældres vurdering af børnenes faglige udbytte er faldende. Red Barnet Ungdom kommer nu med et opråb og ønsker mere opmærksomhed på problemet.

Hjemmeundervisning af de yngste klassetrin via computer. En ny undersøgelse viser, at forældres bekymring over børnenes trivsel og læring er stigende. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen

Børn landet over har prøvet det af flere omgange nu. De har været sendt hjem fra skole, vendt tilbage på skolebænken og er blevet hjemsendt igen. Langt de fleste skoleelever er i øjeblikket stadig sendt hjem.

En undersøgelse foretaget af analyse- og konsulentfirmaet Moos-Bjerre og dataleverandøren Userneeds for Red Barnet Ungdom viser, at forældrene ikke længere har den samme tiltro til, at hjemmeundervisningen giver deres børn det faglige udbytte, som de har brug for.

28 procent af danskerne siger, at de ikke mener, at deres børn har fået et godt fagligt udbytte under vinterens nedlukning af skolerne. Sammenlignet med sidste års nedlukning er det en stigning på otte procentpoint flere forældre, der er bekymrede.

I perioden marts-maj 2020 svarede 48 procent, at de er helt eller delvist enig i, at den digitale hjemmeundervisning har bidraget til barnets trivsel. 42 procent svarer det samme i februar 2021.

Tiltroen er faldet »markant«

56 procent af forældrene svarede sidste år, at de var helt eller delvist enige i, at den digitale hjemmeundervisning generelt har været god. Også i februar i år er der et fald, hvor nu 44 procent kan nikke genkendende til det.

Ifølge Astrid Engberg, der er generalsekretær i Red Barnet Ungdom, er den stigende tiltro til børnenes læring og trivsel bekymrende.

»Tiltroen er faldet ret markant, må man sige,« siger hun:

»Jeg synes, det er vigtigt, at vi lægger mærke til nu, at rigtig mange forældre oplever, at deres børn ikke har fået et godt fagligt udbytte af hjemmeundervisningen. Det er en indikator på, at der kan være et ret massivt behov for støtte til at komme tilbage på sporet for mange børn.«

Hvorfor tror du, at det ser sådan ud?

»Jeg tror, at det handler om, at det er svært for børnene at blive ved med at holde koncentrationen, opmærksomheden og interessen. Vi må råbe op og sige, at vi altså har et problem her, når der er så stor bekymring blandt forældrene. Det er ikke lærernes skyld, men fjernundervisning kan bare ikke erstatte almindelig skoleundervisning.«

Ville det ikke give mere mening at fokusere på netop børnene i stedet for forældrene?

»Det er vi i gang med. Vi ved fra vores aktiviteter, at særligt børn i udsatte positioner er pressede og oplever et meget stor behov for, at skolerne er åbne. Det betyder meget for børnenes læring, trivsel og for at undgå ensomhed.«

Red Barnet er bekymret

Regeringen modtog mandag aften en vurdering af genåbningen af samfundet fra de forskellige ekspertgrupper. I den fremgik det, at udvalgsvarebutikker i stor stil måtte åbne nationalt, mens elever fra afgangsklasserne de flest steder i landet, stadig skulle blive hjemme. 5.-8. klasse har regeringens ekspertgrupper slet ikke regnet på.

Havde I håbet på, at skolerne spillede en større rolle i genåbningerne, end de ser ud til at gøre?

»Vi vil ikke konkret vurdere, om skoler skal genåbne, for det er sundhedsfaglige vurderinger, men jeg vil sige, at det er utrolig vigtigt, at vi har fokus på børn og unges trivsel, og at der bliver rakt ud til dem.«

Er I skuffede over, at det ikke er på dagsordenen?

»Jeg vil ikke sige, at jeg er skuffet, for det ville indikere, at jeg havde en forventning om, at noget andet var muligt, men jeg er tiltagende bekymret for, hvordan det går for især de udsatte børn og unge.«