Forældre afviser højtlæsnings-krav

Minister synes, det er naturligt at anvise forældre at gå mere på museum og læse højt med de små 20 minutter daglig.

- Arkivfoto Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Germund

- Nu skal I høre. I børnehaven arbejder vi lige nu med vand. Det vil være en god idé, at I læser bøger om dette emne derhjemme og tager jeres børn med på museum for at studere emnet.

Sådan en besked skal ifølge børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) fremover være en helt naturlig ting, når pædagoger og forældre til børn i vuggestuer og børnehaver taler sammen.

Flere krav og mere vejledning til forældre er nemlig et af punkterne i den rapport, som børne- og undervisningsministerens »Task Force for Fremtidens Dagtilbud« fremlægger mandag.

Og Christine Antorini ser ingen problemer i, at pædagoger på den måde går direkte ind med anvisninger til, hvordan forældre omgås deres små børn.

- Tværtimod tror jeg, at mange forældre vil være glade for at få tips til, hvordan deres børn kan udvikle sig bedre. I skolen får de anvisninger om, hvordan de kan hjælpe deres børn til at blive bedre til at læse, skrive og regne. På samme måde er forældre også optaget af, hvordan deres børn udvikler sig, når de er hele dagen i en daginstitution.

Regler nytter ikke

Hos Forældrenes Landsorganisation FOLA frygter næstformand Dorthe Boe Danbjørg dog en modreaktion, hvis forældrene bliver mødt med for mange konkrete krav.

- Vejledning og råd er fint, men det nytter ikke noget, hvis det blot handler om, at institutionerne og ministeriet udstikker regler for, hvor meget man skal læse med sine børn. Mange forældre vil stejle, hvis de skal tjekkes for, om de nu også har læst med lille Peter. Og helt ærligt, i de fleste velfungerende familier læser man jo allerede med børnene og taler med dem, siger Dorthe Boe Danbjørg.

For hende er det vigtigste, at man har et tæt forhold til en pædagog, der kan se forældrene i øjnene og fortælle dem, hvordan der barn trives.

- Og så må man afsætte nogle ressourcer til det. I daginstitutionerne er der for eksempel ikke på samme måde som i skolerne afsat tid til skole-hjem-samtaler. Med min egen søn, der nu er fem år, har vi kun været til én samtale, siger hun.

Fire pejlemærker fremlægges

Rapporten fra Task Force-gruppen fremlægges torsdag klokken 13, og den indeholder i alt fire pejlemærker for, hvordan daginstitutionerne fremover skal blive bedre. Det er en mere voksenstyret og planlagt pædagogik, mere klar ledelse, mere forældresamarbejde og bedre dokumentation for arbejdet i institutionerne.

Udvalget har besøgt i alt 11 daginstitutioner, der alle er kendt for at være velfungerende.


Deltag i debatten: Er der behov for retningslinjer for, hvor meget forældre skal bidrage til børns læring i dagligdagen?