For megen fri leg i SFO

Der er megen fri leg i SFO, viser ny evaluering, der efterlyser mere national og kommunal styring af SFO. Der er stor forskel på, om skole og SFO kan samarbejde. Skoleledere ønsker lektiehjælp og pædagogiske aktiviteter i SFO.

<a href='http://images.bm4.metropol.dk//201/201434/201434_original.jpg' target='_blank'>Se i stort format</a><br> Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I halvdelen af landets Skole Fritids Ordninger (SFO) kan børnene ikke få hjælp til lektierne, selv om de har behov for det.

Der er i det hele taget stor forskel på, om skoler og SFO kan arbejde sammen om at skabe sammenhæng i børnenes hverdag. På nogle skoler er samarbejdet stort set ikke-eksisterende.

Det viser en undersøgelse af SFO, som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har gennemført.

Selv om knap 200.000 børn går i SFO, er hverken indhold eller formål med SFO tilstrækkelig tydeligt, fastslåes det i evalueringen. Der efterlyses pædagogiske læreplaner som i daginstitutionerne, samt en national indholdsbeskrivelse og kommunale målsætninger for SFO.

I dag har blot halvdelen af landets kommuner en målsætning for SFO, og pasningsordningen er blot reguleret af et enkelt stykke i en paragraf i folkeskoleloven. Regeringen har dog nedsat et skolestartsudvalg med jura-professor Linda Nielsen som formand, der skal komme med forslag til en ny indholdsbeskrivelse for SFO med bl.a. lektiehjælp og idræt.

Ifølge skoleledernes formand er der stort behov for mere styring i form af mere »skole« på den sjove måde i SFO-erne.

»Det ville være en meget stor fordel for børnene med mere præcise kommunale mål for SFO, f.eks. med lektiehjælp,« siger Erik Lorenzen, der er formand for Danmarks Skolelederforening: »SFO må gerne være en forlængelse af børnenes skoledag på den måde, at de kan få udvidet deres horisont med forskellige aktiviteter og ture ud af huset, der kan koble indlæring med deres hverdag på en anden måde, end skolen kan.«

Mere rundbold
Aktiviteterne i en typisk SFO er hovedsageligt lege og spil, som børnene selv sætter i gang, viser en spørgeskemaundersøgelse blandt ledere og medarbejdere i SFO. Først langt nede ad listen ligger oplæsning, kagebagning, rundbold, musik og teater, som igangsættes og styres af pædagogerne.

Og sådan bør det også være fremover, mener langt hovedparten af de adspurgte SFO-folk, der finder det vigtigt, at børnene selv vælger aktiviteter fremfor at blive tilskyndet til bestemte ting af de voksne. Men Erik Lorenzen finder, at der stadig vil være plads til kreativitet og frihed, selv om der indføres mere bevidst pædagogisk styring.

»Børnene sætter helt klart pris på, at de ikke skal noget bestemt på bestemte tidspunkter i SFO, men vi skal passe på, at vi ikke gør dem en bjørnetjeneste ved at sige, at det hele skal være valgfrit. Børn har en meget kort skoledag, de har meget fritid, og man tager ikke barndommen fra dem ved at indføre faglige pædagogiske aktiviteter,« mener han.

Ifølge rapporten fremhæves det, at mange børn profiterer af valgfriheden i SFO, men friheden kan dog få som konsekvens, at de socialt svage eller upopulære børn lades i stikken og isoleres.

»Hvis alle har frit valg, er der som regel nogen, der bliver valgt fra,« siger Allan Baumann, der er SFO-ansvarlig i forretningsudvalget i pædagogernes fagforbund, BUPL. Han kalder valgfriheden god, men kun med en form for pædagogisk styring, der ikke blot hjælper de upopulære børn, men også får inaktive, overvægtige børn i gang med at røre sig.

Læreplaner bakkes op
Lidt over halvdelen af de adspurgte SFO-ansatte er positive over for pædagogiske læreplaner i SFO på samme måde, som der er indført i daginstituionerne. Men læreplanerne bør fokusere på børnenes sociale og pædagogiske kompetencer og ikke på udvikling af sproglige og faglige færdigheder, ligesom lektiehjælp ikke skal gøre obligatorisk for SFO.

»Hvis man skal have lektiehjælp, skal det indføres i samarbejde med forældrene, for det er nødvendigt at prioritere ressourcerne. Hvis der skal læses lektier, går tiden fra noget andet,« siger Baumann, der støtter regeringens planer om en national indholdsbeskrivelse af SFO.

Rapporten fremhæver, at SFO - i modsætning til fritidshjem - er en del af skolen, og dermed giver mulighed for at skabe helhed og sammenhæng i børnenes hverdag. Samarbejdet mellem skole og SFO håndteres dog meget forskelligt. På nogle skoler er der et udbredt samarbejde, og lærere og pædagoger deltager sammen i skole/hjem-samtaler.

På de fleste skoler deltager pædagoger fra SFO endvidere i noget af undervisningstiden. På hver femte skole forekommer det dog ikke.

»Vi har ikke noget problem med, at pædagoger deltager i undervisningen, men de er ikke uddannede til at undervise. Pædagogerne kan gennem deres kendskab til børnene sikre et godt socialt miljø i klassen, så børnene har mulighed for at lære noget af læreren,« siger Allan Baumann.

www.eva.dk

Læs hele rapporten