For høj fart er ofte skyld i motorcyklisters dødsulykker

Når Bakken nord for København åbner torsdag er det samtidig startskud til motorcykelsæsonen.

For høj fart er ofte skyld i dødsulykker på motorcykler. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen

Når foråret for alvor springer ud, kommer motorcyklerne i højere grad frem fra en vinter i garagen.

Og med Bakkens åbning torsdag bliver sæsonen for motorcykler skudt i gang. I den forbindelse advarer Rådet for Sikker Trafik og Haverikommissionen både motorcyklister og andre trafikanter om at passe ekstra på.

Sidste år steg antallet af motorcyklister med 37 procent i forhold til året før. Det viser de foreløbige tal for Vejdirektoratet.

Særligt gashåndtaget skal motorcyklisterne være varsomme med.

En gennemgang af ulykkerne fra 2011 til 2015, som Vejdirektoratet har lavet, viser, at motorcyklerne kørte for stærkt i næsten otte ud af ti dødsulykker.

Samtidig opfordres bilisterne til at holde ekstra øje med deres medtrafikanter, der har været væk fra vejene i nogle måneder.

- Det er et gennemgående træk ved ulykkerne, at motorcyklisterne blev overset, men også at de kørte for stærkt, siger Mette Fynbo, der er formand for Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, i en pressemeddelelse.

- I to ud af tre af ulykkerne, hvor der var en modpart, orienterede bilisten sig ikke tilstrækkeligt. Men i halvdelen af disse ulykker kørte motorcyklisten for stærkt, hvilket gjorde det sværere at opdage motorcyklisten i tide.

Fra 2011 til 2015 har 85 personer på motorcykel mistet livet i trafikken. De foreløbige tal viser, at 26 motorcyklister blev dræbt i ulykker i løbet af 2016.

Ifølge Vejdirektoratet skal man tilbage til før 2011, før man finder et tilsvarende højt dødstal.