Folkeskolen chokerer nye lærere

Mødet med skolens virkelighed ryster mange nyuddannede lærere, som støder hovedet mod talrige problemer.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nyuddannede lærere får sig et kæmpe chok, når de skifter lærerseminariet ud med klasseværelset.

Hver anden nye skolelærer har vanskeligt ved at tackle konflikter i klassen, og hver tredje siger, at lærergerningen er sværere, end de havde regnet med.

Det viser en undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut, skriver Politiken tirsdag.

- Det er ikke uden problemer at være nyuddannet lærer. Der er rigtigt mange udfordringer, og det er hårdt i starten, siger Signe Mette Jensen, som står bag undersøgelsen.

Den melding kan 29-årige Anders Lund Svendsen, som underviser 30 elever i 7.u, sagtens skrive under på.

- Praksischokket er enormt. Jeg har været i praktik, hvor vi var fire studerende om at undervise i 13 timer, og hvor man nærmest overforberedte, siger han.

- Det kan slet ikke sammenlignes med hver dag at have 3-6 timers undervisning, som skal være forberedt, gennemtænkt og tilgodese alle elever, forklarer han.

Den landsdækkende undersøgelse omfatter svar fra 697 lærere, der har op til fire års erfaring.

Undersøgelsen viser, at de nye lærere også har svært ved at lede klassen, mens 81 procent har problemer ved at gennemføre en undervisning, så den rammer hvert enkelt barn.

- Så spørger man sig selv: Hvorfor hulen har de ikke lært det på læreruddannelsen? Det her er nøglekompetencer og noget af det allervigtigste, siger professor Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitet.

- Hvis den er gal med de her ting, kan det ikke undgå at påvirke, hvad eleverne får ud af undervisningen, tilføjer han.

Skolelederforeningen opfordrer skolelederne til at lave "konkrete tiltag", der hjælper lærerne.

- Det er meget vigtigt, for børnenes udbytte af undervisningen afhænger af, om læreren kan sit job, siger formand Anders Balle ifølge Politiken.

11 procent af de nye lærere, der har ét til fire års erfaring fra klasseværelserne bag sig, overvejer at stoppe helt med at undervise.

/ritzau/