Folkedrab - og hvad så?

Som optakt til den årlige holocaustdag på lørdag er studerende fra hele landet til temadage om folkedrab. Der diskuteres på livet løs i en debat, der strækker sig fra jødeudryddelserne til Darfur.

Hvordan skal man forebygge folkedrab? Det var diskussionsoplægget, da elever fra hele hovedstadsområdet i går var samlet til workshop på Københavns Universitet. <br>Foto: Liselotte Sabroe Fold sammen
Læs mere

Bortset fra, at eleverne ser ret unge ud, ligner det en helt almindelig forelæsning på Københavns Universitet Men i dag bruges lokalet ikke til idéhistorie eller højere fransk grammatik. Her diskuteres en af tidens blodigste konflikter. Eleverne er ikke universitetsstuderende, men kommer fra gymnasier, tekniske skoler og handelsskoler i hele hovedstadsområdet, og den næste halvanden time er sat af til en workshop om manglende reaktioner på overgrebene i Darfur.

»Lærer« er Solvej Berlau, projektmedarbejder på Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS), nærmere betegnet Afdeling for Holocaust- og folkedrabsstudier, og eleverne starter med at fortælle, hvor meget de har forberedt sig på arrangementet. De første mumler efter tur noget om, at de vist fik et internetlink tilsendt. Så kommer turen til en ung pige i punkeruniform med budskabet »Fuck the System« på ryggen. Hun opremser en række overgreb og folkedrab gennem tiderne og fremlægger en analyse af nogle af de problematikker, der afholder verdenssamfundet fra at gribe ind i Darfur.

Workshoppen er en af en lang række, der skal få danske unge til at åbne øjnene og tankerne for folkedrab og brud på menneskerettighederne verden over. I de tilstødende lokaler debatteres under arbejdstitler som »Racehygiejne - når videnskab dræber« og »Kan ord slå ihjel.«

Temadagene løber over ti dage for studerende fra ungdomsuddannelserne landet rundt.

Find argumenterne

Eleverne her er fremtiden. Det er dem, der skal opbygge verden og forebygge folkedrab i den. Med dette arrangement vil vi give dem flere perspektiver på folkedrab, og hvordan det internationale samfund reagerer på dem. Og så er det også vigtigt at gøre dem opmærksomme på, at folkedrab ikke hører fortiden til, men findes lige nu og her,« fortæller Solvej Berlau.

Efter en indledende snak og kort program om situationen i Darfur bliver eleverne delt op i fire grupper - menneskerettighedsorganisationerne, den danske, den sudanske og den amerikanske regering. Hver gruppe skal fremlægge »deres« egne synspunkter og det ene øjeblik argumenteres der for menneskerettigheder og fredsbevarende styrker, det næste for statens suveræne ret til at afgøre stridigheder internt. Desuden nævnes Kinas olieinteresser og USAs enorme udgifter i Irak.

»Det sætter gang i tankerne. Man får en form for indsigt i problematikken omkring intervention,« forklarer Malthe Ribe fra 3.G på Christianshavns Gymnasium. Han er en af dem, der har blandet sig mest i diskussionen, men han var også med sidste år, hvor de snakkede om hævn og retfærdighed.

Stine Thuge er ansvarlig for dagens arrangement. Hun glæder sig over elevernes diskussionslyst:

»Selvfølgelig vil vi gerne give nogle svar, men meningen er, at de skal gå herfra med flere spørgsmål end svar - at de har fået noget at tænke på, og at de måske ikke skifter kanal næste gang de ser sådan et indslag i fjernsynet.«