Foghs tidligere rådgiver i ny sag om overforbrug

Statsministeriet har uden at blinke betalt over 200.000 kroner for telefonopkald foretaget fra spindoktor Michael Kristiansens hjemmetelefon. Ministeriet afslog tilbud om at få pengene tilbage.

Statsminister Anders Fogh Rasmussens afgående spindoktor er hovedperson i endnu en sag om stort telefonforbrug. Foto: Søren Bidstrup Fold sammen
Læs mere

Balladen omkring statsminister Anders Fogh Rasmussens (V) personlige rådgiver, Michael Kristiansen, fortsætter med uformindsket styrke. Nye afsløringer viser, at skatteborgerne har betalt for private samtaler fra Michael Kristiansens hjemmetelefon for over 200.000 kroner i perioden fra 2002 til 2004.

Ifølge Michael Kristiansen er det hans nu fraseparerede tjekkiske hustru, der har ringet til Tjekkiet og dermed fået telefonregningerne, der sendes direkte til og betales af Statsministeriet, til at eksplodere.

»I januar blev jeg gjort opmærksom på en høj kvartalsregning, og det fik mig til at drage to konsekvenser. For det første at sige, at så ville jeg ikke have fri fastnettelefon. Jeg var godt klar over, hvordan tingene hang sammen, for de (medarbejdere i ministeriet, red.) viste mig også, hvad det var for telefonnumre, der var blevet ringet til. Det var Tjekkiet, og så vidste jeg jo godt, hvad det handlede om. Det andet var, at jeg tilbød at betale pengene tilbage, hvilket blev afslået,« siger Michael Kristiansen.

Afsløringen af de tårnhøje telefonregninger, der bringes i Ekstra Bladet, kommer få dage efter, at samme avis har dokumenteret, at Michael Kristiansen tidligere har betalt 53.000 kroner tilbage til ministeriet for private mobilsamtaler til udlandet og eks-konens misbrug af ministeriets taxaboner.

I den aktuelle sag blev Statsministeriet allerede i 2002 opmærksom på, at Michael Kristiansens telefonregninger gik markant i vejret. Kvartalsregninger, der tidligere havde lydt på 2.500 kroner, voksede til 9.000 kroner, og selv om forbruget i 2003 løb op i 58.000 kroner, så bad ministeriet ikke Michael Kristiansen forklare baggrunden for de høje regninger. Først da en regning for oktober kvartal 2004 på 36.500 kroner landede hos Statsministeriet, tog daværende departementschef Niels Bernstein kontakt til Michael Kristiansen.

Departementsråd og juridisk rådgiver i Statsministeriet, Sten Frimodt Nielsen, erkender, at ministeriet burde have reageret tidligere. Og han bebuder nu en nøje gennemgang af ordningen med fri telefon.

»Vi tager vores ordning op til genovervejelse, og vi vil danne os et overblik over, hvilke telefonordninger der findes i de andre ministerier og så se, om der er nogle af de ordninger, der er mere tidssvarende end vores. Og herefter er det da tænkeligt, at vi omlægger vores telefonordning,« siger Sten Frimodt Nielsen, der forklarer afvisning af Kristiansens tilbud om tilbagebetaling med, at fri telefon var en del af rådgiverens samlede »løn-pakke«.

Skadeligt for nyt job
Michael Kristiansen bebudede sin afgang fra Statsministeriet allerede inden, afsløringerne kom frem. Han tiltræder 1. oktober en stilling som ekstern konsulent i Danske Bank, og det kan nu vise sig at være direkte skadeligt for bankens image, vurderer Finn Østrup, lektor ved Institut for Finansiering ved Handelshøjskolen i København. Men vicedirektør i Danske Bank Steen Reeslev bakker fortsat op om sin konsulent, selv om han erkender, at den meget negative omtale af den kommende toprådgiver kan blive et problem for Danske Bank.

»Selvfølgelig kan det det. Men faktum i sagen er jo, at Michael Kristiansen intet har foretaget sig for egen vindings skyld. Det kan godt være, at han har haft rod i nogle telefonregninger, og at hans tidligere kone har misbrugt hans taxaboner, men det ændrer ikke vores syn på ham. Vi har ansat ham til at hjælpe os med vores langsigtede kommunikationsarbejde, og den opgave er han ikke blevet dårligere til, fordi der er blæst om ham i øjeblikket. Men det er da klart, at omtalen ikke ligefrem er gavnlig for Danske Bank,« siger Steen Reeslev.

Både Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti kræver nu en redegørelse fra statsminister Anders Fogh Rasmussen om sagen - især vil de have svar på, hvorfor Statsministeriet takkede nej til Michael Kristiansens tilbud om selv at betale telefonregningerne.