Første kvindelige jagerpilot: Fedt at det blev mig

En af mændenes sidste bastioner faldt i går, da Danmarks første kvindelige jagerpilot fløj F-16 solo.

Første kvindelige jagerpilot: Fedt at det blev mig - 1
Line Bonde har som den første danske kvinde erobret sædet i en F-16 jager. Her får hun den obligatoriske dåb i branddammen - lige som alle mændene før hende har fået. Foto: Flyvevåbnets Fototjeneste Fold sammen
Læs mere

En hidtil ren dansk mandeverden blev i går et anliggende for både mænd og kvinder, da den 27-årige pilot Line Bonde, pilotnavn INE, fløj sin første soloflyvning i et F-16 kampfly.

Efter et check med en instruktør kravlede Line Bonde i går formiddag for første gang op i et etsædet fly, tog fat i gashåndtaget til venstre og i joysticken til højre. Kort efter gik turen via Fyn, Vejle og Billund retur til flyvestationen i Skrydstrup med indlagte øvelser inden landingen - og den obligatoriske tur i branddammen.

For piloter er soloflyvninger nærmest at sammenligne med børnefødsler - noget de aldrig glemmer. Line Bonde husker sin allerførste solo i Flyvevåbnets lille propelflyver T-17 den 22. april 2002 - det var skyet med skydække i 1.700 fod. Lige som hun husker sine første solo i en amerikansk jettræner og den første solo i formationsflyvning.

Men soloen i en F-16 var ikke blot en personlig sejr, men også en sejr for kvinders ligestilling.

»Fedt, at det blev mig,« siger hun.

Til efteråret begynder træningen i luftkamp mod mandelige kolleger. Line Bonde mener, at hun nok skal vise sig lige så god som dem, eftersom hun har bestået de samme prøver, også de fysiske, som mændene. De inkluderer blandt andet en tur i centrifuge i Holland, ligesom Line Barfod har trukket og tålt de samme G-kræfter under skarpe drej.

Nemt at flyve F-16
Line Barfod er ikke den første danske kvinde, der har forsøgt sig som kamppilot, men hun er den første, der er kommet så langt, at hun må flyve selv. I den forbindelse bekræfter hun, hvad flynørder godt ved: Det er langt nemmere at flyve en F-16 end mange tror, for den er fuld af computere, som gør arbejdet for én. Og også nemmere, at flyve end de amerikanske jettrænere, T-37 og T-38, som ifølge Line Bonde er nogle raslekasser.

»Min første F-16 landing foregik i 25 knobs krydsvind, men flyet landede faktisk sig selv,« fortæller hun. Det virkelige arbejde i en F-16 er det, der handler om at bruge og forstå informationerne fra flyets sensorer og kommunikationssystemer. Da bliver selve flyvningen blot en biting.

Andre kvinder med ambitioner om at nedbryde mandlige bastioner kan henvende sig til Jægerkorpset og Frømandskorpset, hvor de vil være velkomne. Et par kvinder har forsøgt at klare adgangskravene, men hidtil forgæves, oplyser Jægerkorpsets chef, oberstløjtnant Henrik Friis.