Først fyrede Kystbanen togførere - nu genansætter de

Indførslen af enmandsbetjente tog trækker ud, og derfor opslår DSB midlertidige job til togførere.

Kystbanen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Passagererne på Kystbanen bliver ikke overladt til sig selv i togene lige foreløbig. Planerne om at indføre enmandsbetjening på Kystbanen trækker fortsat ud, og nu har DSB Øresund besluttet at opslå 20-25 midlertidige togførerstillinger på Kystbanen. Foreløbig er de begrænset til seks måneder, men DSBs underdirektør med ansvar for togpersonalet, Anette Haugaard, udelukker ikke, at stillingerne kan blive forlænget.

Sidste år blev 46 togførere på Kystbanen afskediget, fordi DSB Øresund forventede at indføre enmandsbetjening fra 15. december. Derefter var det meningen, at lokomotivføreren skulle have ansvaret for at køre toget og for at åbne og lukke dørene. Tilsvarende planer havde DSB for togkørslen i Nordjylland og på Lille Syd-banen fra Roskilde over Køge til Næstved.

Men stik imod DSBs forventninger trækker en uafhængig sikkerhedsvurdering ud, og derfor har DSB været nødt til dels at trække på nogle af de afskedigede togførere og dels på udstationerede togførere fra Jylland for at få driften på Kystbanen til at hænge sammen.

Trækker på personale fra andre strækninger

Genansættelsen af togførere i de midlertidige stillinger er ifølge Anette Haugaard tilstrækkelig til at dække det umiddelbare behov, fordi personalet på andre tog kan hjælpe med kørslen på Kystbanen.

»Det kan så komme til at betyde, at vi for eksempel ikke har salgsvogne med på nogle af lyntogene,« forklarer hun.

Dansk Jernbaneforbunds hovedkasserer, Kirsten Andersen, konstaterer, at DSB tilbyder de midlertidige stillinger på danske overenskomstvilkår og ikke som tidligere forsøger at ansætte folk på svensk overenskomst. Derfor har jernbaneforbundet ingen indvendinger. Kirsten Andersen forventer, at der vil komme ansøgninger netop fra Sverige, hvor der er varslet fyringer af togførere.