Flysikkerhedsekspert vil have myndighederne på banen: »Tænk, hvis der skete en ulykke mere, og man ikke havde gjort noget«

Endnu et Boeing 737 Max 8 fly er styrtet ned. Ulykken kostede 157 mennesker livet, og den sker kun få måneder efter, at et andet fly af samme type styrtede ned. Flysikkerhedsekspert vil nu have myndighederne til at reagere.

Etiopiske myndigheder arbejder fortsat på at opklare årsagen til, at fly ET302 fra Ethiopian Airlines styrtede ned søndag morgen kort efter afgang nær byen Bishoftu sydøst for Addis Ababa. Alle ombord, 157 mennesker, omkom. Fold sammen
Læs mere
Foto: TIKSA NEGERI

To ulykker, samme splinternye flytype, få måneder mellem de to styrt. 346 omkomne.

Ifølge Hans Christian Stigaard, konsulent i flysikkerhed og tidligere trafikchef i Københavns Lufthavn, bør alle advarselslamper i flybranchen blinke. Kinesiske myndigheder har udstedt forbud mod at flyve med fly af typen Boeing 737 Max 8, og to mindre flyselskaber har af egen drift gjort det samme.

»Jeg savner lige nu en eller anden form for reaktion på situationen fra enten de danske eller de europæiske myndigheder,« siger Hans Christian Stigaard:

»Tænk, hvis der skete en ulykke mere, og man ikke havde gjort noget. Jeg siger ikke, man skal stoppe med at flyve med den her flytype. Jeg siger bare, at man bør gå ud og sige, om man har styr på situationen.«

Hans Christian Stigaard, konsulent i flysikkerhed

»To meget ens ulykker med få måneders mellemrum må give anledning til panderynker.«


Hos Statens Lufthavnsvæsen henviser man til den europæiske myndighed for luftfartssikkerhed, European Union Aviation Safety Agenc (Easa). I en mail til Berlingske skriver Easa, at den europæiske luftfartsmyndighed følger situationen og undersøgelserne tæt, og at »Easas tanker er hos ofrene for Ethiopian Airlines ET302-flystyrtet, deres familier og venner«.

Weekendens flykatastrofe kommer kun få måneder efter, at et fly af samme model styrtede ned over Jakarta i Indonesien 29. oktober sidste år. Her styrtede flyet fra Lion Air også ned få minutter efter, det havde forladt landingsbanen. Alle 189 ombord omkom.

Efter ulykken i oktober kom det frem, at ulykken formodentlig skyldtes en teknisk fejl på flyets ene såkaldte AOA-sensor, der holder øje med flyets vinkel i forhold til jorden.

Kort efter ulykken i oktober udsendte Boeing en »Operations Manual Bulletin« – en manual – til alle indehavere af flymodellen, om hvordan en lignende situation skal håndteres. Kort efter fulgte FAA, de amerikanske luftfartsmyndigheder, og Easa, de europæiske luftfartsmyndigheder, op på sagen med et »Emergency Airworthiness Directive«.

Af direktivet fremgår det, at hvis flyets kontrolsystem modtager fejlagtige informationer om AOA-sensoren, så er der en risiko for, at systemet flere gange vil bede de såkaldte horisontal-stabilisatorer om at vende flyets næse nedad. Sker det, kan det betyde, at piloten får svært ved at kontrollere flyet, fordi det kan føre til et betydeligt højdetab og mulig kollision.

Det er endnu ikke klart, hvad der er skyld i ulykken fra i søndags. Lige nu leder etiopiske myndigheder efter flyets sorte boks.

Ikke desto mindre har de kinesiske myndigheder valgt at indstille al flyvning med flymodellen indtil videre. Myndighederne i Kina vil nu gå i dialog med flyproducenten Boeing og FAA, den amerikanske luftfartsmyndighed, om, hvordan flytrafikken sikres. Indtil videre bliver alle 96 fly af modellen i Kina således på jorden.

Udover de kinesiske myndigheder har Ethiopian Airlines, hvis fly styrtede ned søndag morgen, indstillet al flyvning med Boeing 737 MAX 8, ind til ulykkesårsagen fra weekenden er undersøgt nærmere. Også Cayman Airways, der er et caribisk luftfartsselskab, holder flyene på jorden, fordi man »sætter sikkerheden for både passagerer og besætningsmedlemmer højst«.

Norwegians fly bliver i luften

Flyselskabet Norwegian, der står for en stor del af flytrafikken i Danmark og har 18 fly af 737 MAX-modellen, har valgt ikke at indstille flytrafikken med flytypen.

»Vores tanker går til alle, som er omkommet i den tragiske ulykke. Alle vores 737 MAX 8 flyver som planlagt. Vi er i tæt dialog med Boeing og forholder os til deres instruktioner. Vores passagerers sikkerhed har altid vores højeste prioritet. Vi ønsker ikke at kommentere ulykken yderligere,« skriver Tomas Hesthammer, Norwegians flyvechef, i en mail.

Hjemmesiden Flightradar24, der holder øje med flytrafik verden over, viser i et øjebliksbillede af de aktive fly af den pågældende type.

Boeing, som står bag den pågældende flytype, har meldt ud, at virksomheden har sendt tekniske eksperter til Etiopien for at bistå myndighederne i opklaringen af, hvorfor flyet styrtede.

»Man skal altid tage en dyb indånding og bevare roen i sådan en situation her. Når jeg alligevel reagerer så kraftigt, er det fordi, man kan se på de tilgængelige flight data records, at flyet i Etiopien opførte sig på samme måde som flyet fra Lion Air. Den var svær at styre vertikalt og gik op og ned og tvang sig selv ned,« siger Hans Christian Stigaard, konsulent i flysikkerhed.

»To meget ens ulykker med få måneders mellemrum må give anledning til panderynker. Så det er vel uundgåeligt, at passagerer, der skal ud på en flyrejse, spekulerer en ekstra gang over, hvilken flytype de skal op i,« siger han.

Ifølge Boeing er flyserien 737 Max med de genkendelige gaffelvinger – eller »winglets« – den hurtigst sælgende i virksomhedens historie med 4.700 ordrer fordelt på 100 kunder, skriver CNN.