Flysikkerheden er historisk god, men ...

På trods af det seneste års opsigtsvækkende katastrofer med forsvundne og styrtede passagerfly har det aldrig været mere sikkert at flyve, viser ny opgørelse. Men det hænger ikke altid sammen med, hvordan passagererne oplever det. Nu kan de skæve bekymret mod Alperne.

Da Flight 4U9525 fra Barcelona med kurs mod Düsseldorf tirsdag styrtede ned med 150 mennesker om bord, var det et af de første alvorlige flystyrt i 2015. Foto: Dominik Günther Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det kan have virket som et deja-vu, da meldingen om et flystyrt i Alperne tikkede ind tirsdag. Som noget, man har hørt én gang for meget.

Da Flight 4U9525 fra Barcelona med kurs mod Düsseldorf styrtede ned med 150 mennesker om bord, var det et af de første alvorlige flystyrt i 2015. Men styrtet kommer i kondensstriben på et år, der var præget af en lang række tragiske, mystiske og ikke mindst atypiske flyulykker, hvor næsten 1.000 mennesker i alt mistede livet.

På trods af de mange ulykker oplevede luftfartsselskaberne 2014 som deres sikreste år nogensinde, hvis man vel at mærke ikke medregner nedskydningen af MH17 over Ukraine, hvor 298 personer mistede livet.

Det viser en ny rapport om den globale flysikkerhed i 2014, der er udgivet af den internationale sammenslutning af flyselskaber, International Air Transport Association (IATA).

Sidste år var ulykkesraten ifølge rapporten på 0,23 ulykker for hver gang, der var én million flyafgange. Eller sagt med andre ord: Det svarer i gennemsnit til én nedstyrtning pr. 4,4 millioner afgange. De foregående fem år var der gennemsnitligt 0,58 uheld pr. én million flyafgange.

Hvis man spørger Hans Christian Stigaard, flyekspert og forhenværende trafikchef i Københavns Lufthavne, er der på trods af gårsdagens styrt i Alperne samt forrige års voldsomme hændelser intet, der tyder på, at flysikkerheden er blevet forringet.

»Der er et voldsomt fokus på flyulykker, og derfor får man det indtryk, at de sker hele tiden. Det gør de rent faktisk ikke. Hvis man tænker på, at der måske flyver omkring 20 millioner mennesker rundt i det europæiske og amerikanske luftrum hver dag, så er det ikke ret mange ulykker, der sker i det store billede,« siger Hans Christian Stigaard.

Flyhistoriens store mysterium

Selv om statistikkerne fortæller en historie om forbedret flysikkerhed, vil år 2014 blive husket for en stribe alvorlige ulykker. Først var det Malaysia Airlines Flight 370, der forsvandt sporløst fra radaren.

Skæbnen for flyet og de 239 personer om bord er fortsat ukendt, da myndighederne trods intens efterforskning endnu ikke har fundet flyet. Det er blevet et af de største mysterier i flyhistorien.

Senere på året, i juli, blev Malaysia Airlines MH17 og dets 298 ombordværende personer skudt ned over det uroplagede Ukraine. I december styrtede et AirAsia-fly ned på vej fra Indonesien til Singapore, hvor 162 personer omkom.

Ifølge IATA var der 12 flyuheld i 2014, som i rapporten beskrives som »fatale«. I 2013 var antallet af fatale uheld 16, mens antallet af omkomne i 2014 var væsentligt højere end i det foregående år. Men – hvis man fraregner nedskydningen af Ukraine – er det altså blevet mere sikkert at flyve.

Men ét er statistikkerne, noget andet er hvordan ulykkerne opleves af flypassagererne rundt omkring i verden, forklarer Hans Christian Stigaard:

»Det er dramatisk, når der sker et flystyrt, og det kan virke voldsomt for den enkelte passager, ligegyldigt hvad statistikkerne fortæller. Og det er der ikke noget at sige til. Men det er vigtigt at sætte tingene i det rette perspektiv og tænke på, hvor meget der egentlig bliver fløjet.«