Flypassagerer skal bestemme over mobiltelefoni

SAS og Sterling vil spørge deres passagerer, om de vil have mulighed for at føre mobilsamtaler fra luften. Vender de tomlen op, får de teknologien.

Mobiltelefoni i fly kan blive en realitet om godt et år hos Ryanair. Foto: Scanpix. Fold sammen
Læs mere

"Ja hej. Ja, jeg er i London om tyve minutter." En oplysning der måske i fremtiden bliver mulig at videregive, mens man er i flyet.

SAS og Sterling vil i fremtiden lade flyrejsende snakke i mobiltelefon på flyveturen, hvis brugerundersøgelser taler for det. Med andre ord: Hvis danske flyrejsende stemmer for det.

Hos SAS understreger de, at de altid er interesserede i en ny teknologi og påpeger, at prisen ikke bliver en hindring.

- Indtil nu har det ikke været tydeligt om der var et ønske. Vi kan ikke udelukke at billedet ændrer sig, men den dag vi indfører det her, er det på grund af vores kunder, siger Lars Bording, salg og marketingsdirektør i SAS Danmark. Han ved endnu ikke, hvordan den konkrete brugerundersøgelse kommer til at se ud.

Sterling følger trop
Hos Sterling afventer man SAS og pointerer ligeledes, at en brugerundersøgelse skal falde ud til fordel for telefonien, hvis de skal indføre teknologien.

- Indtil videre er vi ikke så langt med det her. Systemet er først lige blevet godkendt til Airbus, og jeg vil skyde på, at vi tidligst ser det i Danmark om et år, siger Claus Gammelgaard, flyvechef i Sterling.

En af de vigtigste overvejelser i det her forløb er ifølge Claus Gammelgaard det etiske aspekt. Ønsker man virkelig det her? Og: Er det egentlig ikke meget rart at sidde uden telefon i et par timer, når man tager den stressede verden, vi lever i i betragtning?

En brugerundersøgelse foretaget af den britiske bank Baclay har vist, at de forretningsrejsende ikke ønsker mobiltelefoni. 59 procent foretrækker flyture uden mobilsnak - heraf flest kvinder, hvor 62 procent svarede nej, mens 57 procent af mændene takkede nej, skriver flymagasinet Take Off.

Ryanair pionerer
I Europa har selskabet OnAir udviklet teknologi, der gør det muligt at ringe fra sin mobiltelefon uden fare for at signalet påvirker flyets teknologiske udstyr.

Rådet for europæisk flysikkerhed (EASA) gav i sommer grønt lys for at implementere GSM-teknologi i europæiske fly, og Air France var kort efter ude med planer om at installere udstyret på deres A318 Airbus under en prøveperiode på et halvt år - 3 måneder med mulighed for at sende sms, og de sidste tre med mulighed for at ringe.

I slutningen af august bekendtgjorde Ryanair desuden , at de vil arbejde for at deres kunder kan snakke i mobiltelefon om bord på deres Boeing 737-fly, skrev det skandinaviske flymagasin Take Off. Hvis det godkendes regner de med at få teknologien op at køre fra næste år.

Op til det enkelte selskab
Det enkelte flyselskab skal beslutte, om de vil benytte sig af teknologien - ligesom national lovgivning skal give tilladelse.

Hos Statens Luftfartsvæsen skal man ikke give den endelige godkendelse, men man følger udviklingen nøje.

- Det her er ikke noget vi ved SLV tager stilling til eller har tænkt os at tage stilling ti. Det indgår i beslutningsarbejdet, men selve typegodkendelsen er vi sikre ved at lade EASA tage sig af, siger Thorbjørn Ancker, kommunikationschef for Statens Luftfartsvæsen (SLV).

Han tror på at mobiltelefoni i luften vil vinde frem på sigt, og at SAS vil implementere det - om ikke andet så i nogle af deres flytyper.

Ifølge knowyourmobile.com er der tre europæiske flyselskaber, der har den nye teknologi liggende klar; Air France, TAP Air Portugal og britiske BMI.