Flygtningehjælp beder om kontonummer

Bankeksperter advarer mod Dansk Flygtningehjælps indsamlingsmetode, hvor folk opfordres til at oplyse kontonummer over telefonen. Det kan misbruges af svindlere.

Dansk Flygtningehjælp ringer rundt for at få danskere til at lave en fast bankoverførsel til international nødhjælp, men metoden, hvor de over telefonen beder om at få oplyst kontonummer med mere, støder mange, skriver 24timer.

Kontonummer og andre personfølsomme oplysninger hører ikke hjemme i telefonen, siger økonom i Forbrugerrådet Carsten Holdum.

»Den type personfølsomme oplysninger skal man aldrig oplyse i telefonen. Det er helt uacceptabelt. Det åbner op for misbrug, og inden vi ser os om, begynder folk fra Østeuropa at ringe rundt, og så bliver de kreative og får hacket en konto,« siger han til 24timer.

Hos Dansk Flygtningehjælp forstår man ikke, at nogen er nervøse ved at give kontooplysninger i telefonen.

»Ingen kan misbruge oplysninger om kontonummeret, og desuden får du et brev derhjemme med PBS oplysninger, inden pengene bliver hævet. PBS har ingen tilfælde med svindel, så der er intet farligt i det, og jeg forstår ikke, at Forbrugerrådet finder det uacceptabelt,« siger kommunikationschef Mik Steenberger.

Vicekontorchef i Finanstilsynet Ulla Brøns Petersen opfordrer til, at Dansk Flygtningehjælp i stedet opgiver sit eget kontonummer, som folk så kan lave en fast overførsel til.

»Personligt ville jeg aldrig give den slags oplysninger til en fremmed over telefonen, og jeg vil advare andre mod at gøre det samme. Selv om det ikke kan misbruges alene, så kan de måske stykkes sammen og misbruges sammen med andre oplysninger. Samtidig er det jo svært at sige, hvad der bliver det næste, nogle synes, det bliver i orden at spørge om i telefonen,« siger Ulla Brøns Petersen til 24timer.


Kilde: 24timer