Flugten fra DSB op i fart: Tre millioner passagerer er hoppet af toget

Tre millioner passagerer har i løbet af de seneste otte måneder valgt at droppe DSB. Det er især S-togene, der er i problemer som følge af omfattende sporarbejde. S-banen vil være ramt af sporarbejde mindst otte år endnu.

Flugten fra DSB op i fart: Tre millioner passagerer er hoppet af toget. (Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2013) Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Konstante forsinkelser, ustabil S-togdrift og aflysning på aflysning på aflysning. Det er den oplevelse, mange passagerer har med S-togene, og derfor stoler de ikke længere på, at de kan nå på arbejde til tiden eller nå hjem og hente børn fra vuggestue og børnehave. Forklaringen er et omfattende sporarbejde og nye signaler, der skal installeres.

Mange har på den baggrund taget konsekvensen og har droppet S-toget. Alene de seneste otte måneder har DSB mistet tre millioner passagerer, og det lysner ikke forude. De kommende otte til ti år vil S-banen nemlig fortsat være ramt af sporarbejde.

Den seneste tid har det været sporarbejde på strækningen mellem Valby og Svanemøllen, som har fået passagerer op i det røde felt. Strækningen er en livsnerve og transporterer hovedparten af de 350.000 passagerer, S-tognettet samlet set har på hverdage.

»Når der er så meget sporarbejde de kommende år, skyldes det både vedligeholdelse og arbejdet med nye spor. Derfor er det forståe­ligt, at nogle S-togskunder vælger andre måder at komme frem på,« mener informationschef hos DSB Tony Bispeskov:

»Det er dog ikke kun S-togdriften, der er ramt, for det omfattende vejarbejde i København gør det også vanskeligt for bilister at trænge gennem trafikken.«

Ifølge Tony Bispeskov har DSB forsøgt at gøre arbejdet så hensynsfuldt som muligt på det, han beskriver som en »livsnerve« – strækningen mellem Valby og Svanemøllen.

»Der er i stort omfang blevet arbejdet i ferie­perioder samt om aftenen og om natten. Men der er tale om et meget omfattende og intensivt arbejde, og derfor har Banedanmark, der står for sporarbejdet, været nødt til at afspærre en hel strækning i etaper. Og det vil selvfølgelig fortsætte med nye strækninger, i takt med at sporarbejdet skrider frem. Hvad der er værd at bemærke, er, at de fleste strækninger kun vil blive berørt en enkelt gang, idet sporarbejdet netop rykker rundt.«

Fra næste sommer er det så sporene mellem Frederikssund og Valby, der skal arbejdes på, hvilket også gælder strækningen mellem Helsingør og Hellerup.

»DSB har forsøgt at finde de bedst mulige alternativer, som er togbusser. Og nej, det er ikke lige så behageligt som med toget, det tager længere tid, og der er ikke den samme service, ligesom busserne må dele vejene med den øvrige trafik og alle bilerne,« siger Tony Bispeskov.

»Hvis vi sammenligner med, hvor lang tid det tager at køre i bil ind til København, så vinder toget. Kører man i bil, skal man typisk lægge 50-70 procent til i rejsetid, hvis man skal være fremme på et bestemt tidspunkt i myldretiderne.«

Under sporarbejdet på strækningen mellem Hellerup og Rungsted, som ud over pendlere bliver benyttet af mange turister, har DSB haft en løbende dialog med turistorganisationer.

»Både fra pendlere og turistorganisationer er der blevet udtrykt tilfredshed med de løsninger, vi har fundet frem til. Så inden for de rammer og muligheder, vi har, forsøger vi at fastholde DSBs kunder,« siger Tony Bispeskov.