Fløj på hovedet for at redde kampfly: Derfor styrtede dansk F-16

27. oktober sidste år måtte en dansk pilot udløse sit katapultsæde og lade sit kampfly styrte ned i Vesterhavet ud for Rømø.

Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Als
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Tre danske piloter skulle 27. oktober sidste år øve sig i at kaste bomber og skyde med F-16-flyenes 20 mm kanoner. Men øvelsesmissionen blev afbrudt kort efter take-off, og få timer senere stod det klart, at der ikke var anden udvej for den ene af piloterne, end at lade kampfly være kampfly.

Han udløse herefter sit katapultsæde med 435 km/t i 1,2 kilometers højde, og den ene af de tre F-16 jagere endte således dagen på havbunden 17 sømil i vest-nordvestlig retning fra Rømø.

I dag, godt syv måneder senere, lyder konklusionen i Forsvarets netop offentliggjorte havarirapport, at kampflyets venstre dæk eksploderede, mens piloten var ved at lette fra landingsbanen.

Piloten selv registrerede røg fra understellet, og over radioen fik han ifølge havarirapporten besked om, at »noget hænger ned fra dit fly«.

De følgende timer forsøgte piloten i samarbejde med sine kolleger i luften og kontroltårnet på land, som fik assistance fra ingeniører fra flyproducenten bag F-16, at finde på kreative løsninger på problemet.

En af dem bestod i at flyve på hovedet i et forsøg på at bruge centrifugalkræften - den såkaldte G-kraft - til at trække resterne af landingsstellet ind.

En anden var at udføre en kompliceret manøvre og bruge en krog monteret på flyet til at opfange et kabel i starten af landingsbanen.

Men dæk-eksplosionen havde forårsagede for store skader på landingsstellet, og det viste sig umuligt at lande kampflyet uden at sætte pilotens liv på spil.

Et totalskadet kampfly

Ifølge havarirapporten har undersøgelser vist, at det pågældende dæk havde et svagt punkt på grund af slitage. Til trods for at flyet før øvelsesmissionen var blevet gennemgået efter alle foreskrifter, og selv om piloten selv havde inspiceret flyet visuelt før afgang.

Forsvaret har siden bjærget resterne af kampflyet, som er et af de i alt 77 F-16 flystel, Danmark gennem tiden har købt. Flyet er totalskadet, fremgår det af havarirapporten:

»Der er massive og totaldestruerende skader på hele flyet som en naturlig konsekvens af omstændighederne, herunder hastigheden hvormed det kolliderede med havoverfladen.«

På baggrund af undersøgelsen af det ødelagt fly anbefaler Forsvarets Havarikommission blandt andet at forbedre kontrollen af kampfly-dækkenes slitage.

Til det siger vicechef for Flyverstaben, oberst Karsten Fledelius Jensen, ifølge en pressemeddelelse:

»Flyvesikkerhed er helt centralt for Flyvevåbnet, og dette er naturligvis ikke en situation, som vi ønsker at se igen. Der er fremkommet en række anbefalinger af Havarikommissionens arbejde, og dem forholder vi os nu til. Allerede nu, er flere tiltag sat i gang for at undgå en gentagelse af hændelsen.«

Læs hele flyvehavarikommissionens rapport her.